Svar: Kan ikke have hund mere

24. februar 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære L

Det er rigtigt synd, at I er nødt til at gå af med jeres hund. Jeg er stor fortaler for at dyr og børn vokser op sammen, da jeg mener at det giver børn en række sociale kompetencer, at tage hensyn til et dyr. Og hos jer, lyder det jo som om at både hund og datter egentlig er glade for hinanden, men som om at lillepigen endnu ikke har lært at lade hunden være og acceptere hundens grænser ... Det hænger naturligvis sammen med den alder hun har og spørgsmålet er om ikke hun kan lære det.

Normalt vil børn og hund kunne udvikle et godt venskab og vil tage hensyn til hinanden, men det kræver, at man lærer barnet hvordan. Barnet lærer det blandt andet af måden vi er omkring hunden på, hvis vi råber, skælder ud osv. på hunden, så vil barnet også gøre dette. Men hvis vi er kærlige og omsorgsfulde overfor hunden, plejer og passer den og fortælle barnet hvad den kan lide og ikke lide, så vil barnet naturligt gøre som vi gør ... med mindre altså, at barnet måske føler sig i anden række i forhold til hunden - kunne det være tilfældet hos jer? Kunne der ligge en form for jalousi mellem jeres datters plads i hjemmet og jeres hunds plads? Bare en tanke.

Måske handler det også om at hun er blevet storesøster og skal ...

Annonce

... reagere på dette og hendes reaktion, går så ud over hunden ...

Hvorom alting er, så forstår jeg godt jeres beslutning og synes jo også det er synd for hunden, hvis den skal jages af en 3 årig, hver gang I kikker væk. Dyr har jo også grænser og man kan jo risikere, at den ender med at bide hende, hvis hun konstant er efter den og slår ham - det er naturligvis ikke godt, og så må hunden væk, også selvom det gør ondt.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Som jeg læser dit brev, så har I besluttet at give hunden til en familie, som ikke har små børn og hvor han derfor vil kunne få mere ro end hos jer. Det er en fin beslutning og jeg synes det er meget fint, at fortælle jeres datter, at han skal bo et sted, hvor de har mere tid og hvor han har andre hunde at lege med ... Der er ingen idé i at nævne, at det er fordi de to ikke kan finde ud af det.

I kan jo også overveje om I evt. vil have en hund eller et andet dyr engang. I takt med at hun bliver ældre, vil hun naturligt også bedre og bedre kunne forholde sig til et dyr og de hensyn der naturligt skal tages - hvis I regner med at anskaffe et dyr senere hen, så kan I jo også sige det til hende. Men sig ikke noget, I ikke ved om I kan holde :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København