Svar: Bekymret for skævt baghoved - 3 mdr.
3. februar 2011
Alder:
3 mdr.
Kære bekymrede mor
Skævhed og fladhed i kraniets form opstår, når barnet ligger langvarigt i samme stilling. Baghovedet bliver fladt, hvis barnet altid sover med nakken hvilende mod et hårdt underlag og ikke skiftevis med ansigtet til den ene og den anden side.
Skævhed i siden af hovedet vil opstå, hvis barnet altid har hovedet drejet til den samme side, når det ligger på ryggen. I en sådan situation vil man også kunne risikere en stramning af halsmuskulaturen, som vi give yderligere asymmetri af hovedet og som ofte vil kræve behandling af fysioterapeut.
Da jeres dreng tydeligt har en favoritside, så synes jeg faktisk I skal undersøge om ikke en fysioterapeut eller måske jeres læge kunne undersøge, om han har problemer med sin nakke- eller halsmuskulatur. Det kan være der er en årsag til at han helst vil have hovedet til højre og det vil være godt at få det behandlet :)
Den vigtigste forebyggelse af skævhed og fladhed af kraniet er:
- Barnet skal ligge med hovedet drejet skiftevis til højre og venstre, når det sover. Og hos jer, hvor skaden er sket, er det vigtigt at I lejrer ham med hovedet drejet til venstre. I kan tage en sok, fylde den med grødris, så I får en pose, som I så kan lægge ved hovedet, så hovedet holdes hvor I vil have det.
- Barnet skal fra fødslen vænnes til at ligge på maven og ligge på siden, når det er vågent. Det er vigtigt at jeres dreng ligger så meget på maven som muligt, når han er vågen. Det er kun på maveliggende stilling at der ikke er nogen belastning af hans kranie.
- Barnet bør bæres skiftevis på forældrenes venstre og højre arm og hvis man giver flaske, skal man være særligt opmærksom på ikke kun at have barnet liggende på samme arm, når man giver mad. Vær opmærksom på skiftende ammestillinger, hvis du ammer.
- Barnet bør sove i skiftende ender af vuggen og sengen. Det kan være en god idé at lægge ham modsat, så da børn ofte vil kigge mod lyset.
- Uroer, legetøj og andet der let fanger barnets opmærksomhed bør hænges op både til højre og venstre for barnet, så
barnet stimuleres til at kigge til begge sider. Og da han har en foretrukken side, så vil det være rigtig godt at være opmærksom på at stimulere til den side, han helst ikke vil have sit hoved drejet til.
I er altså nødt til at "tvinge" hans hoved til den side, I ønsker det skal ligge til. I skal også være opmærksomme på brug af skråstol og lignende, at sidde i en sådan, vil også give tryk på baghovedet.
Sundhedstyrelsen anbefaler ikke specielle puder eller andre hjælpemidler, der sælges til forebyggelse og behandling af lejringsbetinget skævt kranie. Heller ikke selvom man nu kan købe flere ergonomiske babypuder, netop til forebyggelse af lejringsbetinget skævhed af kraniet ... :)
Der er tale om kosmetiske ting og det skader ikke hjernen, at barnets hoved bliver fladt eller skævt. Men det er naturligvis rarest for barnet, hvis man kan få hovedet så rundt og naturligt at se på som muligt.
Med hensyn til hans tørre hud, så er det vigtigt at behandle dette med en god creme og sørge for god hudpleje. Når I oplever minimal effekt af cremen, så kunne det være en idé at skifte til en anden ...
Af hudplejemidler skelner man imellem lotion, creme, fedtcreme og olie.
En lotion indeholder ofte mere vand end en creme. En lotion er derfor god at bruge, hvis huden kun er lidt tør. Områder af huden, der er direkte udsat for frost/kulde, bør ikke være smurt med lotion, pga det høje vandindhold.
En creme indeholder ca 20-30 pct fedtstof. Fordampningen sker derfor ikke så hurtigt, og det stadig forholdsvis store vandindhold gør, at cremen fortsat er let at smøre ud.
En fedtcreme har et fedtindhold på ca 70 pct. Det høje indhold har betydning for hudens evne til at gendannes, hvilket er vigtigt hvis huden er meget tør.
En olie eller f.eks. vaseline har et indhold på 100 pct fedtstof og virker derfor ofte klistret og fedtet. Ved brug af disse produkter lægges en hinde på huden, som forhindrer fordampning.
Du skriver at I kan se, det bliver tydeligt værre, når de fryser ude og det er normalt at huden netop bliver mere tør om vinteren. Det vil være rigtig godt at I her giver lidt ekstra beskyttelse på kinderne og i ansigtet. Her skal man vælge en creme, som virker plejende og beskyttende. Samtidig er det vigtigt at vælge et produkt med et højt fedtindhold. Har produktet et højt vandindhold vil det forværre hudens tilstand, når det er frostvejr. Derudover skal man vælge en creme, som ikke indeholder parfume, hormonforstyrrende stoffer eller andet skadeligt.
Du skal også medtænke hvad type sæbe du bruger i hans bad og i stedet for at bruge babyolie, vil det være godt at vælge en mild og hudvenlig sæbe, gerne flydende sæbe uden parfume eller parabener. Sæbe kan godt udtørre huden, hvis den ikke har den rette pH, så vælg et produkt som f.eks. Derma, Neutral eller købe et specialprodukt på apoteket til børn med tør hud / børneeksem. Sørg for at få vasket sæben af huden igen.
Bad ham kortvarigt og sørg så for at smøre ham godt ind i creme lige efter badet. Cremen vil holde på noget af den fugtighed, som huden har opsuget under badet.
Fortsat held og lykke, håber du kan bruge ovenstående videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske