Svar: Spørgsmål til hverdagen
1. februar 2011
Alder:
13 mdr.
Kære Frederiks mor
Det er helt normalt at børn reagerer fysisk, når de mangler ord og bliver frustreret. De betyder at de kan smide sig på gulvet, sparke, trille rundt - eller banke hovedet ind i væggen eller den vokse, hvad der nu er i nærheden. Det sker fordi han netop som du skriver, bliver ked af det og ikke kan kapere den modstand, som verden giver ham. Det kan være legetøjet som ikke vil, som han vil, eller at du siger nej og hindrer ham i at gøre som han vil ...
Det er meget vigtigt at du sikrer ham, så han ikke kommer til skade. Han tåler ikke at banke hovedet ind i væggen eller i gulvet og du er her nødt til at tage ham op, holde ham ind til dig og hjælpe ham til fysisk ro, ved at lade din ro omslutte ham. Nogle gange kan du ikke komme til at tage ham op lige med det samme, fordi han er for ked af det. Så må du trække ham væk fra vægen, så han ligger mere frit på gulvet, give ham en pude under hovedet eller lægge ham på sofaen eller lignende, så du på den måde sikrer dig, at han ikke komme fysisk til skade. Og når han er faldet lidt til ro, må du igen tage ham op, holde om ham, vugge ham og berolige ham. Det er meget vigtigt at du giver ham ro.
Han bør stoppe med vælling i flaske i løbet af den næste månedstid eller to. Det vil være rigtig godt, hvis han kunne trappe ned i mængde, så han får mindre og mindre og du så kunne erstatte med lidt mælk af en kop. Samtidig skal flasken også erstattes af noget andet, det kan være en godnathistorie eller I kan introducere en puttebamse nu. Det vil sige at du kan begynde at indføre et nyt putteritual, hvor du sidder og læser for ham, han får lidt mælk af en kop, puttes med sin puttebamse, du synger en sang, holder lidt i hånd osv. og han sover på denne måde. Stille og roligt forsvinder så mælken og de andre ting tager naturligt over.
Med hensyn til eftermiddagsmad, så kan lidt grød måske være en idé. Jeg synes ikke yoghurt plejer at give dårlig mave, tværtimod, så burde det jo netop stabilisere maven med mælkesyrebakterier ... Måske kunne du prøve med tykmælk, neutral sødmælksyoghurt eller lignende og så komme lidt rugbrødsdrys på eller revne æbler eller banan ...
Du skriver at han ikke er særligt glad for brød og boller, - har du prøvet at bage havregrynsboller selv? Opskrift finder du i babykøkkenet her på siden. Nogle børn vil også gerne have lidt let ristet brød, det kan du også forsøge dig med.
Ellers må han jo også gerne få lidt grøntsager af forskellig slags. Han har stadig bedst af kogte grøntsager, for det er svært for ham at fordøje råkost, men lidt gulerod, ærter, majs, peberfrugt, avokado eller lignende kunne måske være en idé.
Hvorfor han nogle nætter sover uden at I hører ham og andre nætter har brug for at I hjælper ham videre i søvnen ... tja ... måske fordi han drømmer mere nogle nætter end andre. Der sker jo rigtig meget med ham udviklingsmæssigt lige nu og han er stadig så lille, at han ikke forstår hvor I er, når han ikke kan se jer. Det er svært at være adskilt fra jer om dagen og alt hvad han oplever skal bearbejdes, når han sover.
Det kan også handle om at han nogle dage spiser mere end andre dage og mæthed skabes hele dagen igennem for at sove godt om natten.
Nogle dage sover han måske også bedre om dagen og andre dage mindre godt og måden han sover på i dagtimerne kan også spille ind på hans nattesøvn.
Og så er det jo også forkølelsestid, så nogle dage har han måske lidt slim og irritation af sine luftveje og sover derfor dårligere end andre dage ... der kan være mange forklaringer :)
Med hensyn til mælk i brysterne, selvom det er over ½ år siden du stoppede med at amme, så vil nogle kvinder opleve dette. Jeg har hørt om kvinder der efter næsten 1½ år, stadig kunne klemme lidt mælk ud af brysterne ... Måske er det derfor det fungerede så godt for nogen at være ammer i gamle dage :)
Nogle kvinder mærker kun nedløbsrefleksen i ryggen, andre mærker det som om at det strækker op i armhulerne og om i ryggen og den kriblen du fornemmer som nedløbsrefleksen kan være helt normal. Det er dog usædvanligt at mærke nedløbsrefleks, når det er så mange måneder siden du har ammet.
Hvis du oplever at have spændinger, knuder eller lignende i brysterne, så kan du få din læge til lige at undersøge dig og vurdere om alt er som det skal være - det lyder det umiddelbart til, men jeg har den holdning, at er man i tvivl, så hellere spørge en gang for meget end for lidt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske