Svar: Spørgsmål til hverdagen

1. februar 2011

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Frederiks mor

Det er helt normalt at børn reagerer fysisk, når de mangler ord og bliver frustreret. De betyder at de kan smide sig på gulvet, sparke, trille rundt - eller banke hovedet ind i væggen eller den vokse, hvad der nu er i nærheden. Det sker fordi han netop som du skriver, bliver ked af det og ikke kan kapere den modstand, som verden giver ham. Det kan være legetøjet som ikke vil, som han vil, eller at du siger nej og hindrer ham i at gøre som han vil ...

Det er meget vigtigt at du sikrer ham, så han ikke kommer til skade. Han tåler ikke at banke hovedet ind i væggen eller i gulvet og du er her nødt til at tage ham op, holde ham ind til dig og hjælpe ham til fysisk ro, ved at lade din ro omslutte ham. Nogle gange kan du ikke komme til at tage ham op lige med det samme, fordi han er for ked af det. Så må du trække ham væk fra vægen, så han ligger mere frit på gulvet, give ham en pude under hovedet eller lægge ham på sofaen eller lignende, så du på den måde sikrer dig, at han ikke komme fysisk til skade. Og når han er faldet lidt til ro, må du igen tage ham op, holde om ham, vugge ham og berolige ham. Det er meget vigtigt at du giver ham ro.

Han bør stoppe med vælling i flaske i løbet af den næste månedstid eller to. Det vil være rigtig godt, hvis han kunne trappe ned i mængde, så han får mindre og mindre og du så kunne erstatte med lidt mælk af en kop. Samtidig skal flasken også erstattes af noget andet, det kan være en godnathistorie eller I kan introducere en puttebamse nu. Det vil sige at du kan begynde at indføre et nyt putteritual, hvor du sidder og læser for ham, han får lidt mælk af en kop, puttes med sin puttebamse, du synger en sang, holder lidt i hånd osv. og han sover på denne måde. Stille og roligt forsvinder så mælken og de andre ting tager naturligt over.

Med hensyn til eftermiddagsmad, så kan lidt grød måske være en idé. Jeg synes ikke yoghurt plejer at give dårlig mave, tværtimod, så burde det jo netop stabilisere maven med mælkesyrebakterier ... Måske kunne du prøve med tykmælk, neutral sødmælksyoghurt eller lignende og så komme lidt rugbrødsdrys på eller revne æbler eller banan ...

Du skriver at han ikke er særligt glad for brød og boller, - har du prøvet at bage ...

Annonce

... havregrynsboller selv? Opskrift finder du i babykøkkenet her på siden. Nogle børn vil også gerne have lidt let ristet brød, det kan du også forsøge dig med.

Ellers må han jo også gerne få lidt grøntsager af forskellig slags. Han har stadig bedst af kogte grøntsager, for det er svært for ham at fordøje råkost, men lidt gulerod, ærter, majs, peberfrugt, avokado eller lignende kunne måske være en idé.

Hvorfor han nogle nætter sover uden at I hører ham og andre nætter har brug for at I hjælper ham videre i søvnen ... tja ... måske fordi han drømmer mere nogle nætter end andre. Der sker jo rigtig meget med ham udviklingsmæssigt lige nu og han er stadig så lille, at han ikke forstår hvor I er, når han ikke kan se jer. Det er svært at være adskilt fra jer om dagen og alt hvad han oplever skal bearbejdes, når han sover.

Det kan også handle om at han nogle dage spiser mere end andre dage og mæthed skabes hele dagen igennem for at sove godt om natten.

Nogle dage sover han måske også bedre om dagen og andre dage mindre godt og måden han sover på i dagtimerne kan også spille ind på hans nattesøvn.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Og så er det jo også forkølelsestid, så nogle dage har han måske lidt slim og irritation af sine luftveje og sover derfor dårligere end andre dage ... der kan være mange forklaringer :)

Med hensyn til mælk i brysterne, selvom det er over ½ år siden du stoppede med at amme, så vil nogle kvinder opleve dette. Jeg har hørt om kvinder der efter næsten 1½ år, stadig kunne klemme lidt mælk ud af brysterne ... Måske er det derfor det fungerede så godt for nogen at være ammer i gamle dage :)

Nogle kvinder mærker kun nedløbsrefleksen i ryggen, andre mærker det som om at det strækker op i armhulerne og om i ryggen og den kriblen du fornemmer som nedløbsrefleksen kan være helt normal. Det er dog usædvanligt at mærke nedløbsrefleks, når det er så mange måneder siden du har ammet.

Hvis du oplever at have spændinger, knuder eller lignende i brysterne, så kan du få din læge til lige at undersøge dig og vurdere om alt er som det skal være - det lyder det umiddelbart til, men jeg har den holdning, at er man i tvivl, så hellere spørge en gang for meget end for lidt :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor