Brev:
Vågner pludselig om aftenen
1. februar 2011
Alder:
12 mdr.
Vågner pludselig om aftenen
Hej Helen
Så er vi ramlet ind i et problem jeg håber du kan hjælpe os med. Luna er nu godt 12 mdr. og trives rigtig fint. Hun er ikke rigtig begyndt at gå endnu - rejser sig kun op ad tingene men mere bliver det ikke til - men det kommer nok :-)
Hun har desværre været meget ramt af sygdom (virus) her i vinter og har bare i Januar haft 3 omgange med feber osv.
Hun har i meget lang tid (flere måneder) været utrolig god til at sove om aftenen. Hun bliver puttet mellem 19-20 hver aften (vi forsøger at vente til hun er træt og ikke at hænge os i at det er samme tidspunkt hver aften)
Og herefter har hun så sovet hele aftenen oftest uden en lyd men nogen gange har hun lige skullet have sutten. Hun har så ofte vågnet midt nat og vil ind i vores seng, men det er også ok - det kan vi godt leve med :-)
Men inden for den sidste uges tid er hun begyndt at vågne et par timer efter hun er kommet i seng. Vi kan absolut ikke putte hende igen - hun er helt og adeles hysterisk og gal.
Hun skriger og skriger og er slet ikke kontaktbar. Hun vil være ved os men så alligevel ikke. Ofte tager vi hende op og hun skriger så i 2 minutter for så lige pludselig at holde op og sover så på vores arm. Så 2 minutter senere starter skrigeriet igen - selvom hun stadig er i vores arme.
Vi prøver om vi kan blive i hendes værelse med hende fremfor at tage hende med ind i stuen - vi har derfor en stol til at stå hos hende så vi kan sætte os der. Nogen gange kan vi lægge hende i sengen igen når hun er faldet i søvn - men det går max 10 min. så er den gal igen.
Vi fornemmer det er tryghed hun mangler og især mig. Hun har samtidig været syg med voldsom hoste den sidste uge og vi var til vagtlæge i lørdags men det er blot en virus, men hun var rød i ørene og hoster meget slim op.
Så det startede egentlig med at hun ofte fik hosteanfald når hun var kommet i seng og derfor vågenede og skreg helt vildt. Og nu har det så udviklet sig.
Vi aner ikke vores levende råd - om det er udvikling der spiller ind eller sygdom og hoste. Vi ender tit med at gå i seng og tage hende med i vores seng hvorefter hun falder i søvn i ske sammen med mig - næsten med det samme.
Men det er jo ikke så nemt hvis man er i byen at lave det nummer. Hun har altid været meget nemt at have med fordi vi bare har kunnet lægge hende og så sov hun.
Vi har aldrig set hende så ked af det eller hysterisk om man vil før.. hun kaster sig tilbage og det er ligefør vi slet ikke kan holde hende..
Samtidig er vi også kede af at tage hende ind i vores send hver aften da vi er bange for at skabe en dårlig vane. Jeg ved simpelthen ikke hvad vi kan gøre eller hvad der er bedst i den her situation - men den er jo ikke holdbar for hverken hende eller os. Hun er så træt dagen efter at hun ikke kan hænge sammen fordi hun sover for lidt og for dårligt/uroligt.
Puha det blev langt men håber du har nogle gode råd du kan dele med os..
Hilsner fra
Kristina