Vågner pludselig om aftenen

1. februar 2011

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Vågner pludselig om aftenen

Hej Helen

Så er vi ramlet ind i et problem jeg håber du kan hjælpe os med. Luna er nu godt 12 mdr. og trives rigtig fint. Hun er ikke rigtig begyndt at gå endnu - rejser sig kun op ad tingene men mere bliver det ikke til - men det kommer nok :-)

Hun har desværre været meget ramt af sygdom (virus) her i vinter og har bare i Januar haft 3 omgange med feber osv.

Hun har i meget lang tid (flere måneder) været utrolig god til at sove om aftenen. Hun bliver puttet mellem 19-20 hver aften (vi forsøger at vente til hun er træt og ikke at hænge os i at det er samme tidspunkt hver aften)
Og herefter har hun så sovet hele aftenen oftest uden en lyd men nogen gange har hun lige skullet have sutten. Hun har så ofte vågnet midt nat og vil ind i vores seng, men det er også ok - det kan vi godt leve med :-)

Men inden for den sidste uges tid er hun begyndt at vågne et par timer efter hun er kommet i seng. Vi kan absolut ikke putte hende igen - hun er helt og adeles hysterisk og gal.
Hun skriger og skriger og er slet ikke kontaktbar. Hun vil være ved os men så alligevel ikke. Ofte tager vi hende op og hun skriger så i 2 minutter for så lige pludselig at holde op og sover så på vores arm. Så 2 minutter senere starter skrigeriet igen - selvom hun stadig er i vores arme.

Vi prøver om vi kan blive i hendes værelse med hende fremfor at tage hende med ind i stuen - vi har derfor en stol til at stå hos hende så vi kan sætte os der. Nogen gange kan vi lægge ...

Annonce

... hende i sengen igen når hun er faldet i søvn - men det går max 10 min. så er den gal igen.

Vi fornemmer det er tryghed hun mangler og især mig. Hun har samtidig været syg med voldsom hoste den sidste uge og vi var til vagtlæge i lørdags men det er blot en virus, men hun var rød i ørene og hoster meget slim op.

Så det startede egentlig med at hun ofte fik hosteanfald når hun var kommet i seng og derfor vågenede og skreg helt vildt. Og nu har det så udviklet sig.

Vi aner ikke vores levende råd - om det er udvikling der spiller ind eller sygdom og hoste. Vi ender tit med at gå i seng og tage hende med i vores seng hvorefter hun falder i søvn i ske sammen med mig - næsten med det samme.
Men det er jo ikke så nemt hvis man er i byen at lave det nummer. Hun har altid været meget nemt at have med fordi vi bare har kunnet lægge hende og så sov hun.

Vi har aldrig set hende så ked af det eller hysterisk om man vil før.. hun kaster sig tilbage og det er ligefør vi slet ikke kan holde hende..
Samtidig er vi også kede af at tage hende ind i vores send hver aften da vi er bange for at skabe en dårlig vane. Jeg ved simpelthen ikke hvad vi kan gøre eller hvad der er bedst i den her situation - men den er jo ikke holdbar for hverken hende eller os. Hun er så træt dagen efter at hun ikke kan hænge sammen fordi hun sover for lidt og for dårligt/uroligt.

Puha det blev langt men håber du har nogle gode råd du kan dele med os..

Hilsner fra
Kristina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder