Svar: Sovevaner, vuggestuestart og amning

28. januar 2011

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor

Åh altså ... når jeg sidder her og læser, at jeres dreng skal i vuggestue, kastes ud i at sove med 36 andre børn på en stor stue og skal udsættes for den store omvæltning det er - især taget i betragtning, at han er født med hjerneskade og du samtidig fortæller at han motorisk ikke følges ad i venstre og højre side, først er begyndt at kravle, ikke kan stå uden støtte osv. - ja så synes jeg godt nok der er noget galt. Det kan da ikke passe!

Hvad er det for noget med at "kommunen har smækket pengekassen i"? Hvad siger de på sygehuset? Bliver han ikke fortsat fulgt i børneambulatoriet, der hører til børneafdelingen?

For mig lyder det altså som om at jeres dreng har brug for mere ro omkring sig, brug for måske at være i dagpleje, netop fordi han har det bedst i mindre enheder og med mindre larm og brug for at være et sted, hvor han kan få ekstra støtte ...

Hvis muligheden er vuggestue, så lyder det for mig som om at han har brug for ekstra støtte der. Brug for at der bliver ansat en person, som hjælper ham i dagligdagen ...

Hvem følger ham? Vurderer ham? Hvor er fysioterapeut, ergoterapeut, sundhedsplejerske, socialrådgiver, læger osv. henne i billedet i jeres lille familie? og hvad siger pædagogerne, lederen af vuggestuen - men hun, at de er gearet til at tage sig af jeres dreng, som jo lyder til at være en dreng med særligt behov?

Det er ikke for at sygeliggøre din dreng, men han skal naturligvis have den bedst mulige støtte ... :)

Med hensyn til morgenamning, så kan du jo bibeholde denne, når I er hjemme og det passer og i hverdagen, hvor I skal tidligt op og det ikke kan fungere, må den springes over. De to øvrige amninger synes jeg er fine at beholde, det vil ...

Annonce

... være ekstra dejligt for jer begge at mødes netop med amning, fordi I nu skal være adskilt i løbet af dagen.

Med hensyn til søvn og at sove ude - hvis begrundelsen er, at han ikke kan sove ude til sommer, fordi de andre børn vil larme for meget, så synes jeg ikke det holder. Derfor kan de jo stadig godt putte ham udenfor nu, han kan evt. have sin egen barnevogn med og sove i den, fordi den er tryg og genkendelig. Om 2-3 måneder, når de andre begynder at komme mere ud, så kan de så ændre rutiner, men så har han jo netop også vænnet sig mere til at være i vuggestue, kender pædagogerne og vil måske derfor så også bedre kunne finde ro indendøre...

Hvis problemet med at sove ude, hænger sammen med at der så skal være en pædagog ude, som kun holder øje med ham og det har de ikke ressourcer til, så er problemstillingen jo en anden, men det er ikke den forklaring du har fået ... så jeg synes du skal tale med dem om, at han sover bedst ude, som det er lige nu.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Der er ingen tvivl om at han har brug for meget søvn og det kan sagtens hænge sammen med hans hjerneskade og det faktum at han bruger enorme ressourcer på at udvikle sig i hverdagen. Han bliver naturligt træt og skal naturligvis have lov til at sove - og dette ekstra behov skal der også være plads til i vuggestuen, det er jo blandt andet derfor det er så vigtigt at de er normeret til at tage sig af ham, fordi han er et barn med et særlig behov ...

Jeg kan godt forstå du er frustreret, jeg kan til fulde sætte mig ind i de følelser du har og jeg krydser alt hvad krydses kan, for at I og især jeres lille dreng, får den støtte og den hjælp han har behov for. Lov mig at du gør, hvad du kan for det :)

Knus herfra og rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor