Svar: Ser ud til at fungere fint..
26. januar 2011
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Rikke
Det lyder som om at l din datter umiddelbart trives og har det godt. Men du har naturligvis ret i at 4-5 dage mellem afføringer er lang tid, i forhold til min efterhånden gamle sygeplejeviden, så bør der ikke gå mere end 2-3 dage imellem man har afføring.
Tegn på forstoppelse er:
1. Barnet har færre afføringer end 2 om ugen, og afføringen er hård og knoldet. Afføringen kan dog også virke vandtynd og man taler om obstipationsdiarre, hvis der sidder en knold af hård afføring hvor den vandtynde afføring løber ved siden af.
2. Barnet har ondt, når det har afføring. Barnet klager over smerter før og også over smerter, når de skal presse for at få afføringen ud.
3. Barnet virker generelt utilpas, klager over ondt i maven, barnet ser utilpas ud og barnet virker træt. Barnets mave vil ofte også virke udspilet.
Din datters afføring er normal i konsistens. Hun klager over at det gør ondt, at hun får ondt i maven når det er tid til at komme af med afføring, hvilket er naturligt, når det er så mange dage siden sidst ... Men jeg synes det lyder som en god idé, at I forsøger om I kan få lidt mere gang i hendes mave, så afføringen kommer lidt mere hyppigt og hendes gener dermed minimeres.
Det er her især vigtigt at du er opmærksom på at hun skal drikke nok. Måske får hun lidt for lidt væske dagligt og det er vigtigt med især vand, hun må dog også gerne få et glas juice dagligt, hvis hun gerne vil det.
Det er vigtigt at hun spiser sundt og fiberrigt, men spiser hun mange fibre, skal hun igen have mere væske. Hun må gerne spise rå grøntsager, men også kogte grøntsager er gode til at holde maven igang naturligt.
Tykmælk, A38, drikke yoghurt eller almindelig yoghurt er rigtig godt til at holde maven naturligt igang og det må hun gerne få hver dag.
Frugt af forskellig slags er også vigtigt og du kan prøve med lidt forskellige typer af frugtgrød. Gammeldags frugtgrød med lidt mælk på, vil måske have gavnlig effekt, det kan hun få om eftermiddagen eller en gang imellem som dessert efter aftensmaden.
Mad med krydderier, forskellige slags krydderier, løg osv. er godt. Også kål af forskellige slags vil være godt til at sætte lidt gang i maven.
Det er ikke fordi du skal lave specielle retter til din datter, men det vil være godt at medtænke, at hun skal have masser af variation, smage og kraft - sovs er også med til at smøre lidt og hjælpe maden igennem systemet :)
Håber at du på denne måde kan få lidt mere gang i hendes mave, stadig så hun trives og det hele foregår naturligt :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske