Svar: Syg ved tandbrud
21. januar 2011
Alder:
11 mdr.
Kære trætte forældre
Nogle børn reagerer voldsomt på tandfrembrud og andre børn har ligepludselig tænder, hvor man tænker "hvor kom de dog fra", fordi man ikke har oplevet nogen reaktion, de er der bare ...
Det er korrekt at der ikke er noget lægeligt belæg for at tandfrembrud giver feber eller gør børn syge, men ikke desto mindre, så oplever forældre altså ofte en ændring netop i det ene til to døgn tandfrembruddet står på. Hos jer vil man nok diskutere, hvorvidt det reelt er tænderne eller måske den samtidigt komne øreinfektion der er årsag til smerter og feber.
Hvorom alting er, så lyder det som om at I gør alt det man kan gøre - gumme dråber, noget koldt at sutte på og evt. panodil.
Hårde brødskorper kan være en idé og også agurk er et gammelt husmoderråd mod omme gummer. Mon ikke også agurker i asien kan have samme effekt, det kan være et forsøg værd ...
Der er desværre nok ikke så meget andet I kan gøre, heldigvis plejer det at blive bedre med alderen, så der er lys forude :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske