Brev:
Syg ved tandbrud
21. januar 2011
Alder:
11 mdr.
Syg ved tandbrud
Kære Helen
Vores lille gut har netop fået sin 8. flotte tand. Tre døgn med feber (op mod 40 i feber, kun holdt nede af panodil), to lægebesøg (fordi vi er i s-ø-asien m potentielt farlige sygdomme) og 2 stk helt udslidte forældre. Så er tanden endelig igennem...
Drengen har været syg HVER gang der er kommet tænder.
Hvorfor er det at stort set alle læger nægter at det skyldes tandbrud?
Uanset, er der noget vi kan gøre for at forhindre at han skal blive syg hver gang de næste 8 bryder frem? Vi er temmelig trætte af det - ved flere af tænderne satte forkølelse og feber sig som mellemørebetændelse bagefter (det håber vi ikke sker nu som vi er i varmen).
Vi giver ham sund kost med mange grønsager og frugter, biostrath om morgenen (som supplement til de foreskrevne tilskud) og jeg ammer stadig aften og nat.
Vi lindrer tandbruddet med gummedråber og kold frugt at sutte på. men feberen kan vi jo ikke gøre noget ved - jo, panodil, og det gør vi, men ikke med begejstring. Nylige undersøgelser viser jo at hyppig brug af panodil i den alder fordobler risikoen for astma senere hen. suk.
Er der noget vi kan gøre for at forebygge bedre i fremtiden?
Kærlig hilsen
de trætte forældre