Svar: De er næsten aldrig ud i vuggestuen
13. januar 2011
Alder:
18 mdr.
Kære Jane
De fleste daginstitutioner vil have lavet en politik for forskellige emner, der er vigtigt i institutionen. Det kan være en "kost-politik", en "hygiejne-politik" eller en "ude-politik", som du efterlyser og jeg synes det er helt relevant at du spørger ind til, hvorvidt det er noget de har eller måske kunne overveje at lave :)
I en "ude-politik" vil det være relevant at tale om hvad mulighed der er for udendørs aktiviteter. Er der legeplads og hvad type leg kan der være der, - sandkasse, rutsjebaner, cykler osv. og hvordan skal reglerne være, når børnene er ude. At der er voksne med som holder øje med børnene, hvor mange børn til hver voksen osv.
Der kan også stå noget om sikkerhed, rengøring af sandkasse og det kan beskrives hvorvidt børnene må medbringe egne legeting eller skal bruge institutionens.
Der kan stå noget om vind og vejr, om solsejl og ophold udendørs, når det er sommer og varmt. Solbeskyttelse osv. Der kan stå noget om leg med vand og sikkerhed i forbindelse med dette.
Der kan også stå noget om hvor hyppigt man tilstræber at komme ud med børnene, og om man tager på ture og hvilke aldersgruppe børnene har, for at det er relevant at tage på ture uden for institutionen. Der er jo forskel på om man er i vuggestue, når man er ½ år, 1½ år eller 2½ år - behovet for at komme ud, lege ude, bruge legeplads, komme med på ture osv. stiger naturligt i takt med at børnene bliver ældre og det vil være helt normalt at man vurderer hvilke og hvor mange børn, der vil have glæde af de arrangementer man laver.
Det vil også være helt relevant at have en plads til børnene, så de kan stå ude at sove et overdækket sted, i læ for vinde og vejr.
Jeg synes det er meget fint at du spørger ind til det at være ude og hvad overvejelser der er gjort her :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske