Svar: Skifte til anden institution?
11. januar 2011
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Stine
Min erfaring er, at når børn først starter i skole, så får de hurtigt nye venner og danner nye sociale kontakter.
I de fleste kommuner er det sådan at børnene starter i skolefritidsordning (SFO) i løbet af foråret eller først på sommeren og så går de på SFO hele sommeren og lærer således hinanden at kende, inden de starter i skole til august.
De første uger, vil de børn der kender hinanden fra børnehaven naturligt være trygge og glade ved at kende nogen, men det går ret hurtigt, at de begynder at lege med andre, og venskaber fra børnehaven vil ofte blive brudt ...
Jeg synes derfor ikke at man skal vælge institution efter, hvordan man tror det bliver, når barnet skal starte i skole. Det kan være rart for barnet de første dage at kende nogen fra børnehaven, men på sigt har det mindre betydning. Det der egentlig betyder noget er barnets trivsel nu og her og hvis jeres dreng stortrives i sin institution og I er rigtig glade for den, så synes jeg I skal lade ham blive der.
Modsat, hvis I oplever at han vil have godt af et andet skift, vil have godt af at blive mødt af nye øjne, nye voksne, nye børn, ja så vil det være rigtig fint at flytte ham, nu hvor I alligevel skal flytte. Men det skal være med udgangspunkt i, hvad I mener er godt for ham/bedst for ham nu. Jeg kan ikke helt vurdere ud fra jeres nuværende brev og jeres tidligere brev, hvordan I egentlig har det med institutionen og stedet, men det må være det, som afgør, hvad I vælger at gøre nu:)
Nogle gange sker det at der er stor forskel på institutionens vuggestuedel og børnehavedel og måske vil det på sigt vise sig passende at flytte ham - også inden han skal i skole. Men hvis han fungerer rigtig godt hvor han er og trives med hverdagen, venner, voksne osv. og I generelt er glade for stedet, så synes jeg ikke I skal flytte ham - I har jo fint mulighed for at lade ham blive, så det ville jeg umiddelbart vælge og så se hvad tiden så bringer :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske