Svar: Skifte til anden institution?

11. januar 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Stine

Min erfaring er, at når børn først starter i skole, så får de hurtigt nye venner og danner nye sociale kontakter.

I de fleste kommuner er det sådan at børnene starter i skolefritidsordning (SFO) i løbet af foråret eller først på sommeren og så går de på SFO hele sommeren og lærer således hinanden at kende, inden de starter i skole til august.

De første uger, vil de børn der kender hinanden fra børnehaven naturligt være trygge og glade ved at kende nogen, men det går ret hurtigt, at de begynder at lege med andre, og venskaber fra børnehaven vil ofte blive brudt ...

Jeg synes derfor ikke at man skal vælge institution efter, hvordan man tror det bliver, når barnet skal starte i skole. Det kan være rart for barnet de første dage at kende nogen fra børnehaven, men på sigt har det mindre betydning. Det der egentlig betyder noget er barnets trivsel nu og her og hvis jeres dreng stortrives i sin institution og I er rigtig glade for den, så synes jeg I skal lade ham blive ...

Annonce

... der.

Modsat, hvis I oplever at han vil have godt af et andet skift, vil have godt af at blive mødt af nye øjne, nye voksne, nye børn, ja så vil det være rigtig fint at flytte ham, nu hvor I alligevel skal flytte. Men det skal være med udgangspunkt i, hvad I mener er godt for ham/bedst for ham nu. Jeg kan ikke helt vurdere ud fra jeres nuværende brev og jeres tidligere brev, hvordan I egentlig har det med institutionen og stedet, men det må være det, som afgør, hvad I vælger at gøre nu:)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Nogle gange sker det at der er stor forskel på institutionens vuggestuedel og børnehavedel og måske vil det på sigt vise sig passende at flytte ham - også inden han skal i skole. Men hvis han fungerer rigtig godt hvor han er og trives med hverdagen, venner, voksne osv. og I generelt er glade for stedet, så synes jeg ikke I skal flytte ham - I har jo fint mulighed for at lade ham blive, så det ville jeg umiddelbart vælge og så se hvad tiden så bringer :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!