Svar: Vågner tidligt og giftige puslegulvbrikker

2. januar 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Oskars mor

Når man har et barn der vågner meget tidligt, så hjælper det sjældent at putte barnet senere i seng - det ændrer ikke noget, ikke andet end et mere træt og pylret barn, fordi det kommer til at mangle søvn ...

Det man normalt skal gøre er at putte barnet senere hele dagen igennem fordi man ved at flytte på hele barnets rytme også får ændret på tidspunktet for opvågning.

Med den alder Oskar har, så synes jeg umiddelbart det er lidt tidligt at forsøge at ændre på hans rytme. Han er stadig så lille at der kan nå at ske meget med hans rytme endnu og effekten af at ændre rigtig meget lige nu er derfor sparsom ... men naturligvis kan du forsøge.

Det man gør, er som sagt at flytte på hans tider dagen igennem og hvor han lige nu sover en morgenlur, så skal dette ændres til en formiddagslur i stedet. Jeg anbefaler at man flytter med 15 minutter af gangen og det betyder at når han plejer at blive puttet kl. 7, så skal han nu først puttes kl 7.15, derefter kl. 7.30, så 7.45 også indtil du når f.eks. kl 9, hvor det vil være passende at han sover formiddagslur i stedet.

Hans middagslur vil på samme måde skulle flyttes til senere, netop i takt med at morgenluren bliver til en formiddagslur og på den måde vil hele hans rytme blive ændret og dermed også hans opvågningstid. Samtidig med at man putter ham senere, så er det vigtigt at holde fast i at han ikke sover mere om dagen end han plejer at gøre. Det er altså vigtigt at de to lure ikke bliver så lange at der er om dagen han forlænger sin søvn, der er jo netop tidlig morgen, du ønsker han skal sove længere.

Derfor vil det ofte være nødvendigt at vække børn, når man ønsker at ændre deres søvnrytme og netop derfor skal barnet også have en vis alder og man skal vide hvad man gør og hvorfor man gør det. For som udgangspunkt skal børn have lov til at sove når de ...

Annonce

... sover, de sover fordi de har behov for det og de vågner naturligt, når de ikke har brug for at sove mere:)

Derfor er jeg lidt skeptisk ved at anbefale at I lige nu sætter en masse ændringer i gang, prøv at se hvad tiden bringer, Oskar er stadig ikke så gammel :) Du kan læse mere i min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" om børn som vågner meget tidligt eller børn som ikke er til at drive i seng og hvordan man ændrer på dette ...

Med hensyn til gulvbrikkerne, så var der et indslag i TV2 nyhederne den 11.12.2010 omkring dette, hvor det blev oplyst at man i Belgien havde forbudt salg af puzzle-måtter fordi de indeholdt stoffer der kunne være skadelige for børn. Det handlede om at det kunne være farligt at indhalere stofferne, det kunne være allergifremkaldende og evt. også kræftfremkaldende.

Jeg ved desværre ikke, hvorvidt dette gælder et bestemt fabrikat og jeg ved desværre heller ikke om forbrugerstyrelsen eller andre i DK er igang med at undersøge de forskellige produkter nærmere og om der kommer en advarsel i DK også ... Jeg ved dog at babysam har skrevet følgende på deres hjemmeside:

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

"På baggrund af de seneste ugers medie-debat om kemiske stoffer fundet i legegulve i Belgien, har vi fået foretaget en ekstra-ordinær analyse, der dokumenterer, at lege-gulvene, der forhandles i BabySam ikke indeholder følgende kemiske stoffer:

• N-Methylformamide
• N,N-Dimethylformamide
• N-Methylacetamide
• N,N-Dimethylacetamide"

Men den undersøgelse gælder jo så kun det produkt de forhandler.

Du skriver at I har Bombibitt gulvbrikker og så vidt jeg kan se, så skriver de, at de er "Godkendt af sikkerhedsstyrelsen i Danmark og indeholder ingen skadelige stoffer" - det må du gå ud fra er rigtigt. Hvis det står på pakken, så må vi stole på det :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder