Svar: Vågner tidligt og giftige puslegulvbrikker
2. januar 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Oskars mor
Når man har et barn der vågner meget tidligt, så hjælper det sjældent at putte barnet senere i seng - det ændrer ikke noget, ikke andet end et mere træt og pylret barn, fordi det kommer til at mangle søvn ...
Det man normalt skal gøre er at putte barnet senere hele dagen igennem fordi man ved at flytte på hele barnets rytme også får ændret på tidspunktet for opvågning.
Med den alder Oskar har, så synes jeg umiddelbart det er lidt tidligt at forsøge at ændre på hans rytme. Han er stadig så lille at der kan nå at ske meget med hans rytme endnu og effekten af at ændre rigtig meget lige nu er derfor sparsom ... men naturligvis kan du forsøge.
Det man gør, er som sagt at flytte på hans tider dagen igennem og hvor han lige nu sover en morgenlur, så skal dette ændres til en formiddagslur i stedet. Jeg anbefaler at man flytter med 15 minutter af gangen og det betyder at når han plejer at blive puttet kl. 7, så skal han nu først puttes kl 7.15, derefter kl. 7.30, så 7.45 også indtil du når f.eks. kl 9, hvor det vil være passende at han sover formiddagslur i stedet.
Hans middagslur vil på samme måde skulle flyttes til senere, netop i takt med at morgenluren bliver til en formiddagslur og på den måde vil hele hans rytme blive ændret og dermed også hans opvågningstid. Samtidig med at man putter ham senere, så er det vigtigt at holde fast i at han ikke sover mere om dagen end han plejer at gøre. Det er altså vigtigt at de to lure ikke bliver så lange at der er om dagen han forlænger sin søvn, der er jo netop tidlig morgen, du ønsker han skal sove længere.
Derfor vil det ofte være nødvendigt at vække børn, når man ønsker at ændre deres søvnrytme og netop derfor skal barnet også have en vis alder og man skal vide hvad man gør og hvorfor man gør det. For som udgangspunkt skal børn have lov til at sove når de sover, de sover fordi de har behov for det og de vågner naturligt, når de ikke har brug for at sove mere:)
Derfor er jeg lidt skeptisk ved at anbefale at I lige nu sætter en masse ændringer i gang, prøv at se hvad tiden bringer, Oskar er stadig ikke så gammel :) Du kan læse mere i min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" om børn som vågner meget tidligt eller børn som ikke er til at drive i seng og hvordan man ændrer på dette ...
Med hensyn til gulvbrikkerne, så var der et indslag i TV2 nyhederne den 11.12.2010 omkring dette, hvor det blev oplyst at man i Belgien havde forbudt salg af puzzle-måtter fordi de indeholdt stoffer der kunne være skadelige for børn. Det handlede om at det kunne være farligt at indhalere stofferne, det kunne være allergifremkaldende og evt. også kræftfremkaldende.
Jeg ved desværre ikke, hvorvidt dette gælder et bestemt fabrikat og jeg ved desværre heller ikke om forbrugerstyrelsen eller andre i DK er igang med at undersøge de forskellige produkter nærmere og om der kommer en advarsel i DK også ... Jeg ved dog at babysam har skrevet følgende på deres hjemmeside:
"På baggrund af de seneste ugers medie-debat om kemiske stoffer fundet i legegulve i Belgien, har vi fået foretaget en ekstra-ordinær analyse, der dokumenterer, at lege-gulvene, der forhandles i BabySam ikke indeholder følgende kemiske stoffer:
• N-Methylformamide
• N,N-Dimethylformamide
• N-Methylacetamide
• N,N-Dimethylacetamide"
Men den undersøgelse gælder jo så kun det produkt de forhandler.
Du skriver at I har Bombibitt gulvbrikker og så vidt jeg kan se, så skriver de, at de er "Godkendt af sikkerhedsstyrelsen i Danmark og indeholder ingen skadelige stoffer" - det må du gå ud fra er rigtigt. Hvis det står på pakken, så må vi stole på det :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske