Hysterisk - 3 år

2. januar 2011

Kategori:
Alder:
3 år

Hysterisk - 3 år

Hej Helen!

Victor fylder 3 år her i januar og vi har i den grad fået vores kampe. Typisk ca 3 gange om ugen.

Han bliver simpelthen SÅ hysterisk og vil ikke stoppe igen - han bliver ved og ved og ved med at køre i samme rille.

Eksempel: Vi har lige været i Superbest for at handle. Han er dygtig til at hjælpe med at lægge ting i kurven og putte op på båndet og igen ned i poserne. Han har fået lov til at være med i det hele. Da vi så var færdige til at gå så ville han op på "taskehylden" ved kassen igen. Det fik han ikke lov til da de næste i køen selvfølgelig skulle til. Så blev han helt hysterisk og jeg løftede ham ud af butikken og rundt om hjørnet, hvor der ikke var andre mennesker. Men han trampede og skreg.

Hele vejen hjem er han blevet ved med at sige, at han vil have mere mad og vi skal gå tilbage. Altså det har stået på i 45 min. Vi har prøvet den hårde tilgang og blive sur på ham, vi har prøvet at være forstående og give ham ret i at det også er træls og fortælle at vi selvfølgelig skal i superbest en anden dag. Vi har ignoreret ham og bare ladet ham tale men uden at svare. Ingenting hjælper.

Nu er vi lige kommet hjem og han sidder ude i en snebunke og er vendt på en tallerken. Han leger fint og er glad. Vi vil gerne at han snart lærer at det altså bare ikke er i orden og vi er rigtig trætte af de kampe, men vi ved ikke om han er for lille til at få en "straf". Sætte ham på værelset, ikke se tegnefilm eller anden konsekvens. Eller er det nyttesløst?

Lige nu efter han er kommet ind fra snebunken, har jeg givet ham en skål med æbler og taget dem med op på værelset. Jeg har sagt at det er frokost og når de er spist så skal han sove. Jeg har fortalt at årsagen til at han ikke må spise dem ...

Annonce

... nedenunder er fordi han har været så sur og vi ikke har lyst til at være sammen med ham lige nu. Jeg har sagt at når han har sovet, så er vi alle sammen glade igen.... men det er altså et skud i tågen.

Han har sendt sine sutter til julemanden midt i december og normalt ville vi nok kunne have fået hans puls ned med en sut, men den har vi jo ikke længere. Han spørger ikke efter sutten og virker ikke til at savne den - normalt sagde han altså at han ville have sutten når han blev ked af det.

De fleste hysteriske anfald får han dog om natten, hvor han bliver ved og ved og ved med at sige "jeg vil ikke", men vi ved ikke hvad det er han ikke vil. Men vi kan ikke få pulsen ned på ham. Nogle gange må vi slet ikke røre ham.

Den periode vi er inde i, der skal alting gøres efter hans hoved. Han skal trykke på knappen når lyset skal tændes. Det ene ben skal ned af stolen før det andet og hvis det bliver omvendt, så skal han op og gøre det forfra. Hvis vi har tændt lyset, så skal det slukkes og han skal gøre det. Hvis vi har fundet bleen, så skal den tilbage og han skal selv finde den.

Vi kan høre at han næsten bliver hys, og så forsøger vi at bøje af... for det er jo ikke lige kampen om lysknappen vi vil vælge p.t. Men der er jo tidspunkter hvor vi bare ikke vil bøje af. Vi er normalt rimelig konsekvente og han er velopdragen... indtil videre. Vi opdrager på den kærlige lydhøre måde og ikke den autoritære.

Hvad skal vi stille op med sådan en fyr?

Han er blevet storebror for 3 mdr. siden og han er bare SÅ glad for hende. Han virker ikke til at være jaloux og vi har gjort meget ud af at være sammen med ham alene hver især, så han ikke føler at der er gået en masse fra ham efter hun er kommet til.

Venlig hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke