Svar: Bløde eller hårde sutsko, og opdragelse
1. januar 2011
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Marc's mor
Det lyder som om at Marc har nået en alder, hvor det vil være godt for ham, at få sutsko med lidt mere støtte. Det skal stadig være en sko lavet i materiale som er blødt og rart for ham at have på, den må gerne være lavet i skind, som tinyzone skoene I har nu, den skal have skridsikre såler osv, men den må godt være en mere fast model, med fast hælkappe og støtte omkring fod og ankel. Bisgaard laver blandt andet dette. Prøv at tage ham med i en skoforretning, tal med ekspedienten og lad ham prøve forskellige modeller og se, hvad der sidder godt på hans fod.
Måske er de super dem han allerede bruger i børnehaven, måske har han brug for en mellemting mellem de to modeller, så fødderne får lidt mere luft og bevægelighed, men stadig god støtte - det må du prøve at vurdere. Der findes utallige muligheder på markedet, ved godt at det kan være svært ... :)
Med hensyn til opdragelse og det at sige nej, så er det generelt en god idé altid at overveje hvorfor man som voksen siger nej. En dag kan godt blive fyldt med nej, nej, nej og det kan være temmelig trist for både barn og forældre, at slutte dagen og sige godnat og opleve, at hele dagen har været fyldt med forbud. Det er også sådan, at hvis børn oplever en gang imellem at få ja, så vil de naturligt også bedre kunne acceptere et nej andre gange ...
Når man siger nej, er det vigtigt at mene nej, så barnet ikke er i tvivl. Det er derfor vigtigt, at man ikke siger "nej, nej, nej, jamen så gør det da" for så lærer barnet jo ikke at nej er nej, så lærer barnet at hvis bare jeg bliver ved, så bliver nej til et ja ...
Når man siger nej, er det også altid en god idé at få øjenkontakt med sit barn. Måden man ser på hinanden på, kropssproget, mimikken har stor betydning for hvordan nej bliver oplevet og modtaget. Du har naturligvis ret i at man nogle gange kan være nødt til at råbe nej eller f.eks. råbe STOP! fordi barnet er ved at løbe ud på vejen eller gøre noget andet, som kan være farligt. Men som udgangspunkt kommer man længst ved at tale stille og roligt, sætte sig ned i barnets højde og kommunikere direkte til barnet.
Med den alder jeres dreng har nu, kan I også godt give ham en lille forklaring "jeg vil ikke have du hopper i sofaen, den går i stykker". Ligesom det ofte vil være rigtig godt ikke at sige nej, men give alternativer i stedet "jeg kan godt fornemme at du har krudt i numsen, hvis du vil hoppe, så kan du hoppe på puderne her på gulvet ..." eller tilbyde barnet at komme ud og lege.
Det handler altså meget om at vi som voksne skal være lydhøre overfor hvad vores barn har behov for og anerkende dette ved at give barnet tilbud, som vi synes er i orden. Det handler om at mødes i respekt for hinanden og det går begge veje. Når børn bliver mødt og anerkendt, så vil de naturligt også adlyde deres forældre når det gælder. Børn vil som udgangspunkt altid gøre deres forældre stolte og glade ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske