Svar: Bløde eller hårde sutsko, og opdragelse

1. januar 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Marc's mor

Det lyder som om at Marc har nået en alder, hvor det vil være godt for ham, at få sutsko med lidt mere støtte. Det skal stadig være en sko lavet i materiale som er blødt og rart for ham at have på, den må gerne være lavet i skind, som tinyzone skoene I har nu, den skal have skridsikre såler osv, men den må godt være en mere fast model, med fast hælkappe og støtte omkring fod og ankel. Bisgaard laver blandt andet dette. Prøv at tage ham med i en skoforretning, tal med ekspedienten og lad ham prøve forskellige modeller og se, hvad der sidder godt på hans fod.

Måske er de super dem han allerede bruger i børnehaven, måske har han brug for en mellemting mellem de to modeller, så fødderne får lidt mere luft og bevægelighed, men stadig god støtte - det må du prøve at vurdere. Der findes utallige muligheder på markedet, ved godt at det kan være svært ... :)

Med hensyn til opdragelse og det at sige nej, så er det generelt en god idé altid at overveje hvorfor man som voksen siger nej. En dag kan godt blive fyldt med nej, nej, nej og det kan være temmelig trist for både barn og forældre, at slutte dagen og sige godnat og opleve, at hele dagen har været fyldt med forbud. Det er også sådan, at hvis børn oplever en gang imellem at få ja, så vil de naturligt også bedre kunne acceptere et nej andre gange ...

Når man siger nej, er det vigtigt at mene nej, så barnet ikke er i tvivl. Det er derfor vigtigt, at man ikke siger "nej, nej, nej, jamen så gør det ...

Annonce

... da" for så lærer barnet jo ikke at nej er nej, så lærer barnet at hvis bare jeg bliver ved, så bliver nej til et ja ...

Når man siger nej, er det også altid en god idé at få øjenkontakt med sit barn. Måden man ser på hinanden på, kropssproget, mimikken har stor betydning for hvordan nej bliver oplevet og modtaget. Du har naturligvis ret i at man nogle gange kan være nødt til at råbe nej eller f.eks. råbe STOP! fordi barnet er ved at løbe ud på vejen eller gøre noget andet, som kan være farligt. Men som udgangspunkt kommer man længst ved at tale stille og roligt, sætte sig ned i barnets højde og kommunikere direkte til barnet.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med den alder jeres dreng har nu, kan I også godt give ham en lille forklaring "jeg vil ikke have du hopper i sofaen, den går i stykker". Ligesom det ofte vil være rigtig godt ikke at sige nej, men give alternativer i stedet "jeg kan godt fornemme at du har krudt i numsen, hvis du vil hoppe, så kan du hoppe på puderne her på gulvet ..." eller tilbyde barnet at komme ud og lege.

Det handler altså meget om at vi som voksne skal være lydhøre overfor hvad vores barn har behov for og anerkende dette ved at give barnet tilbud, som vi synes er i orden. Det handler om at mødes i respekt for hinanden og det går begge veje. Når børn bliver mødt og anerkendt, så vil de naturligt også adlyde deres forældre når det gælder. Børn vil som udgangspunkt altid gøre deres forældre stolte og glade ...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!