Brev:
Lang tid mellem afføring plus meget luft i maven
1. januar 2011
Alder:
7 mdr.
Lang tid mellem afføring plus meget luft i maven
Hej Helen,
Min datter på 7 måneder har tidligere altid haft meget hyppige afføringer - cirka 4 om dagen - og lider muligvis af laktosesensitivitet og har altid døjet meget med luft i maven og ondt i maven. Hun ammes dog stadig. Maven blev bedre et stykke tid, men nu er den gal igen. Hun får ondt i maven næsten hver eftermiddag omkring kl. 12-16. Jeg mener, at det er luft, som gør ondt. Vi har givet hende 5 dråber Bigaja om dagen i nogle uger, for at styrke hendes mave (det var som om, at den blev værre efter 6 måneders vaccinationerne), men vi kan ikke se nogle fremskridt.
Vi er nu oppe på cirka mindre 3 skemåltider om dagen, og det er min fornemmelse, at hendes mave bøvler ekstra meget, når vi giver hende grøntsagsmos eller frugtmos. Hun vil endnu ikke spise frugt etc., som hun selv kan sidde med. Hun kan ikke finde ud af, hvad hun skal med det.
Når hun har problemer med maven, vil hun ikke spise, sove og klynker en del og vil ikke lege med noget i særlig lang tid.
Kan det være frugt/grønt, der giver luft? Vi har prøvet flere forskellige slags, men det ser ikke ud til at være en bestemt slags frugt/grønt, der gør det.
Nu er der også begyndt at gå lang tid mellem afføringer. Vi er nu oppe på fjerde dag uden afføring. Hvor lang tid kan der gå, før man skal gøre noget ved det - før det er et problem? Vi har givet hende noget sveskemos, men det hjalp ikke. Hvad kan man ellers gøre? Hvornår skal man søge lægehjælp for at få tjekket, om alt er OK?
Hun havde, efter nogle dages pause, en meget stor gang afføring for fire dage siden, og konsistensen var tykkere end tidligere (cirka a la æblemos) og havde en farve som mellemmørk sennep - men det var ikke tørt eller meget mørkt, som jeg ville tro, det ville være, hvis hun var forstoppet.
På forhånd mange tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Udlandsdanskeren