Svar: Stoppet næse og rød navle

29. december 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære bekymrede mor

Tillykke med den lille dreng :)

Det er rigtigt at små børn ofte får store bussemænd, der kan lukke deres næse og genere dem, men disse kan ofte fjernes ved at man bruger saltvand og evt. en næsesuger eller med snippen af en stofble får dem ud. Ofte vil barnet også nyse, hvis man kilder dem lidt under næsen og på den måde vil næsen rense sig selv ...

Du fortæller at din dreng siden 1 måned gammel har haft børneeksem, du fortæller at hans øjne tit er hævet, røde og han lyder faktisk en del generet af det. Det kunne faktisk godt være allergi, han er jo ikke ret gammel og jeg synes det lyder rigtigt at have denne overvejelse.

Det kan naturligvis handle om indeklima, fordi I er ved at bygge om, det kan også handle om mælken han får - bliver han ammet, får han flaske, hvad giver du ham? Det kan handle om dyr i hjemmet eller andet han reagerer på - det er altid meget svært at vide, når det er allergi. Øjne kan godt løbe i vand, fordi han måske har tilstoppede tårekanaler, det har mange børn i din drengs alder, men hævede, røde øjne, tilstoppet næse og børneeksem, - når man sætter det hele sammen, ja så lyder det som om at der er et eller andet han ikke tåler så godt og reagerer på.

Har nogle af jer allergi? Hvis ja, så vil han naturligt være arveligt disponeret. Men han kan sagten få allergi alligevel, faktisk siger man at 5-10% af alle børn får allergi, selvom man ikke kan finde en arvelig årsag.

Det er svært at diagnosticere så lille et barn, det er svært at tage prøver og teste ham. Men man kunne godt gøre nogle ting, for at se om det ville hjælpe. Det kunne f.eks. være at få undersøgt jeres indeklima, få ...

Annonce

... tjekket om der er noget i jeres mure, materialerne som huset er bygget af osv. som kan genere ham. Alt efter hvad du giver ham af mælk, kunne du også overveje om du skal foretage dig noget her osv.

Jeg synes du skal prøve at tale med jeres læge omkring allergi, børneeksem osv. og få en snak med lægen om, hvad der kan spille ind hos jer og hvad man i givet fald kan gøre.

Læs også på astma og allergiforbundets hjemmeside, der kan du læse en masse om allergi, undersøgelser osv.

Med hensyn til den røde navle, så er det vigtigt at du sørger for at rense den hver gang han har været i bad. Du skal også være opmærksom på, at drenge ofte kan tisse opad, så der kan komme urin i navlen. Læg derfor konsekvent hans tissemand nedad, når du giver ham ble på og prøv også at lade bleen være bukket, så den ikke kommer op over navlen, men så navlen får luft.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Rens navlen med uparfumeret sæbe og skyl grundigt efter med rent vand bagefter. Tør navlen med snippen af et håndklæde eller en stofble eller brug evt. en vatpind, så du får den renset rigtig godt. Hvis der sidder meget skidt i navlen, så kan du komme 1-2 dråber badeolie i/på navlen, lade det sidde et par minutter så skidtet opblødes og så vaske og rense navlen som beskrevet. Hvis din dreng har en lidt dyb navle, en navle som næsten er et lille hul, så er det vigtigt at du kommer helt ned i bunden og får den renset og tørret der :)

Jeg går ud fra, at hans navle oprindeligt er helet godt op og at det ikke bløder fra navlen. Hvis du oplever at det bløder eller væske fra navlen, så skal den ses af lægen!

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder