Stoppet næse og rød navle

29. december 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Stoppet næse og rød navle

Kære Helen,

Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min lille søn på 4 1/2 md. Han er stoppet i sin næse, og har været det næsten konstant i over 2 måneder nu. Særligt er det værst om morgenen når han vågner, men også om natten vækkes han af den stoppede næse - gnider sig i søvne i den og øjnene til han vågner helt. Nogle gange græder han også!

Vores læge slår det hen og siger det er meget normalt for børn i hans alder at være forkølede, mener bare vi skal fortsætte med saltvandsdråber fra apoteket. Dem har vi nu brugt næsten hver dag i de sidste par måneder.

Det der undrer mig er, at hans næse ikke løber - som ved en almindelig forkølelse. Han er bare stoppet til af nogle enorme hvide "bussemænd." Senest er han ...

Annonce

... også begyndt at hoste. Hans øjne kan også godt blive røde og løbe i vand, især hans højre øje løber det tit fra, og øjenlåget er af og til hævet.

Jeg har også tænkt i allergi - om det kan være noget i vores bolig. Vi har pt nogle rum i huset der er under ombygning og som står med bare vægge - kan det være det der generer ham?

Han har også børneeksem, som han har har haft fra sin første levemåned, men som dog er i bedring for tiden.

Mit sidste spørgsmål går til hans navle. I perioder bliver den rød og lugter af ost, og der kommer lidt fnuller ud af. Jeg forsøger at holde den ren og tør. Hvad kan jeg ellers gøre?

Håber du kan hjælpe mig med mine bekymringer!

Tak for en god brevkasse og godt nytår! :-)

Den bekymrede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.