Svar: Søvn + gylp - 3 mdr.
10. december 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Mor
Hvis din søn trives med at sove 2 lange lure i løbet af dagen, så må han naturligvis gerne sove på denne måde. Man skal som udgangspunkt ikke ændre på noget som fungerer :)
Du skal så bare være forberedt på, at det sandsynligvis vil ændre sig i løbet af den næste månedstid eller to, men det gør jo ikke spor. Så retter du bare ind efter det og arbejder så på de tre lure dagligt, som han til den tid måske viser behov for.
At han er begyndt at gylpe mere kan hænge sammen med flere ting. Det kan godt være fordi han sover så lange lure som han gør - det betyder jo at han skal indtage ret store mængder mellem sine lure, for at få sit behov dækket og så flyder det måske lidt over ... :) Han kan altså meget vel forspise sig lidt.
Det kan også handle om at han er begyndt at bevæge sig mere, ligger mere på maven, begynder at trille, dreje om sin egen akse osv. og når han motorisk er mere igang, så skvulper han naturligt også lettere over.
Og så kan han naturligvis også have en lidt blød mavemund, der gør at han har svært ved helt at holde mælken i sig.
Uanset hvad, så gør man ikke noget ved det så længe han trives. Da han tager godt på, spiser og sover godt og virker til at få hvad han har behov for, så ser man tiden an - og så må du leve med det ekstra vasketøj det giver ...
At hans afføring har ændret sig er helt normalt og der må meget gerne begynde at gå lidt længere tid imellem afføringerne nu. Afføringen kan også være mere grødet og mindre vandig end du tidligere har oplevet og den kan også skifte farve fra grønlig til mere gul og lugten kan også ændre sig. Det er altsammen helt normalt og det skyldes at der sker nogle enzymændringer i hans mave- og tarmsystem. En fysiologisk ændring der er nødvendig for at han også begynder at kunne nedbryde fastere føde, altså bliver i stand til på sigt at spise andet end mælk.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej og har fået lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske