Svar: Søvn + gylp - 3 mdr.

10. december 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor

Hvis din søn trives med at sove 2 lange lure i løbet af dagen, så må han naturligvis gerne sove på denne måde. Man skal som udgangspunkt ikke ændre på noget som fungerer :)

Du skal så bare være forberedt på, at det sandsynligvis vil ændre sig i løbet af den næste månedstid eller to, men det gør jo ikke spor. Så retter du bare ind efter det og arbejder så på de tre lure dagligt, som han til den tid måske viser behov for.

At han er begyndt at gylpe mere kan hænge sammen med flere ting. Det kan godt være fordi han sover så lange lure som han gør - det betyder jo at han skal indtage ret store mængder mellem sine lure, for at få sit behov dækket og så flyder det måske lidt over ... :) Han kan altså meget vel forspise sig lidt.

Det kan også handle om at han er begyndt at bevæge sig mere, ligger mere på maven, begynder at trille, dreje om sin egen akse osv. og når han motorisk er mere igang, så skvulper han naturligt også lettere over.

Og så kan han naturligvis ...

Annonce

... også have en lidt blød mavemund, der gør at han har svært ved helt at holde mælken i sig.

Uanset hvad, så gør man ikke noget ved det så længe han trives. Da han tager godt på, spiser og sover godt og virker til at få hvad han har behov for, så ser man tiden an - og så må du leve med det ekstra vasketøj det giver ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

At hans afføring har ændret sig er helt normalt og der må meget gerne begynde at gå lidt længere tid imellem afføringerne nu. Afføringen kan også være mere grødet og mindre vandig end du tidligere har oplevet og den kan også skifte farve fra grønlig til mere gul og lugten kan også ændre sig. Det er altsammen helt normalt og det skyldes at der sker nogle enzymændringer i hans mave- og tarmsystem. En fysiologisk ændring der er nødvendig for at han også begynder at kunne nedbryde fastere føde, altså bliver i stand til på sigt at spise andet end mælk.

Håber du hermed er hjulpet videre på vej og har fået lidt ro med på vejen :)

Fortsat held og lykke og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder