Vil ikke sove om natten - 9 mdr.

11. december 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Vil ikke sove om natten - 9 mdr.

Kære Helen.

Tak for god brevkasse og gode svar på vores tidligere breve.

Vi har en dejlig søn på 9 måneder som absolut ikke gider sove om natten, og vi kan slet ikke ligge ham i hans seng uden skrig og skrål. Og vi er ved at gå ud af vores gode skind af frustration og mangel på nattesøvn. Han har aldrig sovet igennem og ej heller sovet længere end max 4 timer i træk om natten siden han blev født.

Han er en sød og dejlig dreng, han kravler og har gjort det længe. Han rejser sig op af alting og står enkelte sekunder selv uden at holde fast i noget. Han er meget aktiv i løbet af dagen, med leg og nysgerrighed. Han er glad for mad, og spiser flittigt rugbrødshapsere, frugt og grød. Han får stadig lidt flaske inden middagslur, til puttetid og om natten.

Vores rytme ser således ud:
Vågner kl. ca. 6 og får lidt flaske - putter videre i sengen, men sover ikke nødvendigvis.

Op kl 7.30 og får grød med frugt - han spiser godt.

Kl. 9.30 puttes til formiddagslur - og her sover han altså med det samme i sin voksipose i barnevognen udenfor. Han kan snildt sove 2-2½ time her.

kl. ca. 12 frokost med rugbrød, grønt og frugt. Han spiser en hel skive bondebrød.

kl. ca. 13.30-14 middagslur - drikker ca. 50 ml flaske inden - og sover ca. 1 ½-2 timer.

Kl. ca. 15.30-16 frugt og lidt brød - han gider ikke rigtigt spise boller eller blødt brød. Så vi gir evt grød-

Kl. 17.30 aftensmad med familiens mad. Her spiser han ...

Annonce

... også godt.

KL. 18.30-19 prøver vi nogle gange med et bad, efterfulgt nogle gange af grød og flaske, hvorefter vi putter kl. ca. 19.30-20.

Og så starter problmerne her. Han har sovet i eget værelse siden han var 6 måneder, og det har egentlig fungeret fint. Men ikke mere. Når vi ligger ham ned begynder han at skrige og rejse sig op hele tiden. Vi synger og putter ham igen og igen, til han falder lidt til ro. Så går vi ud af værelset med døren åben, og ordner ting i værelset lige ved siden af. Og hver gang han siger noget, så gå vi ind og ligger ham ned igen og putter igen. Det eskalerer, så han går helt i opløsning, og til sidst prøver vi at sidde inde hos ham. Det hjælper som regel heller ikke. For så griner han bare og synes det er sjovt vi er der.

Nogle gange tager vi ham op i armene, og så falder han lidt til ro. Men blir urolig ligeså snart vi ligger ham. Når han endelig sover ca. kl. 21-21.30, så vågner han allerede igen kl. ca. 22-23 og får lidt flaske ca. 100 ml. Så vågner han kl. 13 og er ked af det, og så får vi ham sjældent til at sove hos sig selv igen. Han sover hvis vi er heldige, hvis vi ligger ham hos os. Så vågner han kl. 4 og igen kl. 6. Og så starter dagen.

Hvad skal vi gøre? Vi har tænkt på, om han skal vækkes af hans lure om dagen?

Det skal lige siges, at han er ved at få de to første tænder i undermunden, men han er ikke generet i løbet af dagen.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
N og L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder