Brev:
Vil ikke sove om natten - 9 mdr.
11. december 2010
Alder:
9 mdr.
Vil ikke sove om natten - 9 mdr.
Kære Helen.
Tak for god brevkasse og gode svar på vores tidligere breve.
Vi har en dejlig søn på 9 måneder som absolut ikke gider sove om natten, og vi kan slet ikke ligge ham i hans seng uden skrig og skrål. Og vi er ved at gå ud af vores gode skind af frustration og mangel på nattesøvn. Han har aldrig sovet igennem og ej heller sovet længere end max 4 timer i træk om natten siden han blev født.
Han er en sød og dejlig dreng, han kravler og har gjort det længe. Han rejser sig op af alting og står enkelte sekunder selv uden at holde fast i noget. Han er meget aktiv i løbet af dagen, med leg og nysgerrighed. Han er glad for mad, og spiser flittigt rugbrødshapsere, frugt og grød. Han får stadig lidt flaske inden middagslur, til puttetid og om natten.
Vores rytme ser således ud:
Vågner kl. ca. 6 og får lidt flaske - putter videre i sengen, men sover ikke nødvendigvis.
Op kl 7.30 og får grød med frugt - han spiser godt.
Kl. 9.30 puttes til formiddagslur - og her sover han altså med det samme i sin voksipose i barnevognen udenfor. Han kan snildt sove 2-2½ time her.
kl. ca. 12 frokost med rugbrød, grønt og frugt. Han spiser en hel skive bondebrød.
kl. ca. 13.30-14 middagslur - drikker ca. 50 ml flaske inden - og sover ca. 1 ½-2 timer.
Kl. ca. 15.30-16 frugt og lidt brød - han gider ikke rigtigt spise boller eller blødt brød. Så vi gir evt grød-
Kl. 17.30 aftensmad med familiens mad. Her spiser han også godt.
KL. 18.30-19 prøver vi nogle gange med et bad, efterfulgt nogle gange af grød og flaske, hvorefter vi putter kl. ca. 19.30-20.
Og så starter problmerne her. Han har sovet i eget værelse siden han var 6 måneder, og det har egentlig fungeret fint. Men ikke mere. Når vi ligger ham ned begynder han at skrige og rejse sig op hele tiden. Vi synger og putter ham igen og igen, til han falder lidt til ro. Så går vi ud af værelset med døren åben, og ordner ting i værelset lige ved siden af. Og hver gang han siger noget, så gå vi ind og ligger ham ned igen og putter igen. Det eskalerer, så han går helt i opløsning, og til sidst prøver vi at sidde inde hos ham. Det hjælper som regel heller ikke. For så griner han bare og synes det er sjovt vi er der.
Nogle gange tager vi ham op i armene, og så falder han lidt til ro. Men blir urolig ligeså snart vi ligger ham. Når han endelig sover ca. kl. 21-21.30, så vågner han allerede igen kl. ca. 22-23 og får lidt flaske ca. 100 ml. Så vågner han kl. 13 og er ked af det, og så får vi ham sjældent til at sove hos sig selv igen. Han sover hvis vi er heldige, hvis vi ligger ham hos os. Så vågner han kl. 4 og igen kl. 6. Og så starter dagen.
Hvad skal vi gøre? Vi har tænkt på, om han skal vækkes af hans lure om dagen?
Det skal lige siges, at han er ved at få de to første tænder i undermunden, men han er ikke generet i løbet af dagen.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
N og L