Svar: God start i dagpleje
7. december 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Mamma til S.
Da min ældste datter var 1 år, som S. er nu, havde jeg fast aftenvagt. Det var rigtig dejligt, for jeg havde min datter hjemme om formiddagen og så blev hun passet i dagpleje indtil min mand så hentede hende og de tilbragte aftenerne sammen. Og de dage, hvor jeg var hjemme, holdt jeg hende hjemme og lavede alt muligt forskelligt.
Jeg har set det som en god mulighed og de aftener far og datter har haft sammen uden mor, da hun var lille, var guld værd. Ligesom dagene hvor hun og jeg var samme var rigtig dejlige og vigtige.
Når børn er 1 år gamle, så har de naturligvis glæde af at være sammen med andre børn, de spejler sig i andre børn og de nyder at være sammen med 'nogen som dem selv' :) Men de leger ikke med de andre, de leger ved siden af hinanden og børn i den alder har ikke brug for at være i institution 10 timer hver dag. Det er et behov udløst af at vi ofte er nødt til at arbejde meget, for at få hverdagen og økonomien til at hænge sammen ...
S. vil derfor fint kunne være i dagpleje nogle timer dagligt, som det nu passer ind i både din og dagplejers rytme. Du skal naturligvis aftale med hende, hvordan det passer bedst og hvis de skal på tur en dag, er i legestue en dag om ugen eller lignende, hvor det er relevant at han er med, så skal du naturligvis forsøge at passe dette ind, så han på den måde oplever ting sammen med de andre børn. Men fleksibilitet er vigtigt.
Da det hos jer vil være meget fleksibelt, så vil indkøringen naturligt gå stille og roligt. Han vil jo kunne have korte dage og vil ind imellem have dage, hvor han er hjemme hos mor og så vil han have et par lange dage, hvor han så skal være der længere end normalt, men efterfølgende vil han være hjemme igen.
Jeg synes du skal prøve ikke at bekymre dig så meget omkring det og det med rytme, rutiner og genkendelighed - det vil der jo også være, når han afleveres samme sted, på samme måde, får vinket farvel, du kører, far henter osv.
Håber du hermed har fået lidt ro på, rigtig meget held og lykke:)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske