Svar: God start i dagpleje

7. december 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mamma til S.

Da min ældste datter var 1 år, som S. er nu, havde jeg fast aftenvagt. Det var rigtig dejligt, for jeg havde min datter hjemme om formiddagen og så blev hun passet i dagpleje indtil min mand så hentede hende og de tilbragte aftenerne sammen. Og de dage, hvor jeg var hjemme, holdt jeg hende hjemme og lavede alt muligt forskelligt.

Jeg har set det som en god mulighed og de aftener far og datter har haft sammen uden mor, da hun var lille, var guld værd. Ligesom dagene hvor hun og jeg var samme var rigtig dejlige og vigtige.

Når børn er 1 år gamle, så har de naturligvis glæde af at være sammen med andre børn, de spejler sig i andre børn og de nyder at være sammen med 'nogen som dem selv' :) Men de leger ikke med de andre, de leger ved siden af hinanden og børn i den alder har ikke brug for at være i institution 10 timer hver dag. Det er et behov udløst af at vi ofte er nødt til at arbejde meget, for at få hverdagen og økonomien til at hænge sammen ...

S. vil derfor fint kunne være i ...

Annonce

... dagpleje nogle timer dagligt, som det nu passer ind i både din og dagplejers rytme. Du skal naturligvis aftale med hende, hvordan det passer bedst og hvis de skal på tur en dag, er i legestue en dag om ugen eller lignende, hvor det er relevant at han er med, så skal du naturligvis forsøge at passe dette ind, så han på den måde oplever ting sammen med de andre børn. Men fleksibilitet er vigtigt.

Da det hos jer vil være meget fleksibelt, så vil indkøringen naturligt gå stille og roligt. Han vil jo kunne have korte dage og vil ind imellem have dage, hvor han er hjemme hos mor og så vil han have et par lange dage, hvor han så skal være der længere end normalt, men efterfølgende vil han være hjemme igen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg synes du skal prøve ikke at bekymre dig så meget omkring det og det med rytme, rutiner og genkendelighed - det vil der jo også være, når han afleveres samme sted, på samme måde, får vinket farvel, du kører, far henter osv.

Håber du hermed har fået lidt ro på, rigtig meget held og lykke:)

Rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder