Brev:
God start i dagpleje
7. december 2010
Alder:
12 mdr.
God start i dagpleje
Kære Helen!
Tak for dit forrige svar angående opstart i dagpleje. Nu er det desværre blevet sådan, at det hele har ændret sig en masse, og nu har jeg igen brug for dine råd om hvordan jeg gør opstart og de følgende måneder bedst mulig for vores dreng.
Jeg havde regnet med at have hele december til at starte ham op stille og roligt, men nu har hans dagplejemor brækket armen inden han nåede at starte op. Vi har derfor valgt at han først skal starte når hun er rask igen, i stedet for at han skal i gæstedagpleje. Det betyder at han starter op torsdag den 16. december og den 23. tager vi på juleferie indtil januar.
Jeg har fået nyt job, og de har gået med til at jeg kan udskyde min første arbejdsdag indtil den 7. januar, så sådan ser der ud: Vores dreng når at være i dagpleje 5 dage inden jul, og derefter 3 dage efter jul, før jeg skal på arbejde.
Jeg har det så utrolig svært ved at lade ham gennemgå dette... det føles som om jeg smider ham ud i noget.
Jeg har fået et aftenjob på deltid, som gør at jeg vil få nogen perioder med flere fridage i træk. Dog skal jeg starte med nogen ganske få dagvagter for at lære arbejdspladsen at kende. Arbejdet ligger langt væk, og dette gør at jeg kommer ret sent hjem (ved 00.30 tiden) og vores dreng står op ved 05.30 tiden. Men jeg tænker alligevel at jeg vil forsøge at have min søn hjemme om dagen, så meget som jeg kan, og så evt sove når han sover formiddagslur.
Nu siger du at det er bedst for ham med en fast rytme og genkendelighed, derfor er jeg usikker på hvordan jeg gør det bedst for ham. Jeg vil bare gerne være sammen med ham så meget som mulig, og kan ikke holde ud hvis han skal være i dagpleje mens jeg sover/er hjemme, for siden jeg arbejder når han er hjemme, så ser jeg ham jo slet ikke i flere dage i træk, og det kan da ikke være sundt for nogen af os?
Så det jeg tænker er om det kunne være en ide at have ham hjemme hos mig om morgenen og formiddagen og først aflevere ham i dagplejen omkring middag, da jeg kører på arbejde ca 13.30. Sådan set får han et par timer i dagplejen inden han skal sove igen (i hvert fald sådan som han sover nu), og når han våger fra sin lur, kommer far og henter ham. De dage hvor jeg han fri, vil jeg have ham hjemme hele dagen.
Min bekymring er så at dagplejemoren har tre andre børn som er hos hende fuldtid, og jeg er da bange for at vores dreng kommer til at være ”udenfor”, når de andre ikke er kommer til at kende ham så godt. Hvad tænker du om dette?
Jeg glæder mig utrolig meget til at høre hvad du har at sige om det hele!
Tak for at du altid er der for vores lille familie:o)
Hilsen mamma til S.