Svar: Uld, eksem og dynesparkeri
1. december 2010
Alder:
19 mdr.
Kære lillepigens mor
Børn med børneeksem og deraf irriteret hud, vil ofte have det svært med uldundertøj. Det vil irritere deres hud ekstra meget og vil gøre at huden klør mere og det er der jo ikke grund til at udsætte barnet for.
Det er ofte en god idé at vælge et uldprodukt, som indeholde bomuld på indersiden eller købe en blanding med uld/silke. Men nogle gange er det heller ikke nok, til børn med eksem og sart hud ...
I stedet kan du så give en bomuldsdragt på inderst og så bruge en uldtrøje yderst. På den måde kan din datter stadig få glæde af uldens varme på arme og brystkasse, men uden at den er i direkte kontakt med hendes hud.
Til din datter kunne man også overveje at putte hende med et uldtæppe, sådan at når hun sparker dynen af, så har hun stadig lidt uld omkring sig. Naturligvis igen et tæppe som ikke kradser. Også et fleecetæppe kan bruges om natten, til at give lidt ekstra varme, men giver ikke det samme som ulden. Dog er fleece jo bedre end ingenting - det er mere fordi jeg tænker, at når børn sparker dynen af, så hjælper et tæppe ofte og det svøber sig bedre omkring barnet end dynen gør, så selvom det sparkes til, så ligger det måske mellem benene og lidt op af ryggen osv. og varmer altså alligevel lidt, hvor dynen ligger i fodenden af sengen ...
Et par små strømper vil også være godt, fordi når fødder og brystkasse holdes varmt, så vil resten af kroppen naturligt ikke blive så kold. Det er vigtigt at strømperne ikke strammer i elastikken omkring ankel/ben.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske