Selvdestruktiv adfærd ved irettesættelse

2. december 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Selvdestruktiv adfærd ved irettesættelse

Hej Helen.

Jeg håber du kan hjælpe mig med mit spørgsmål.

Min søn på godt 2 ½ år har flere gange vist en selvdestruktiv adfærd, når hans far og jeg "irettesætter ham" fx. når vi vil have ham til at forstå at det er os, der bestemmer. Jeg har måske haft en tendens til at pylre en smule om ham tidligere, men jeg vil gerne vise ham, at det er mig der bestemmer.

Et eksempel fra i morges er at vi skal til at afsted i dagpleje, og han vil ikke tage sine støvler på. Jeg fortæller ham, at det skal han, for vi skal afsted nu. Han har et meget hidsigt temperament, og begynder ofte at kommandere med mig og siger fx at han vil sidde på bordet og have dem på. Men hvis jeg så føjer ham og sætter ham op på bordet, så vil han i stedet stå på gulvet og have dem på. Dette foregår på et meget temperamentsfuldt niveau, hvor han begynder at blive mere og mere hidsig.

Det er som om, at han kører sig selv helt op i disse situationer (som der er mange af for tiden). Han vil ingenting når det kommer til stykket, og man kan ikke gøre tingene godt nok. Jeg forsøger imens at tale roligt, men bestemt til ham, og fortæller ham hvordan jeg vil have det. Men i mellemtiden har han kørt sig selv så højt op, at han ikke kan komme ud af det igen. ...

Annonce

...

Når han bliver rigtig hysterisk får han at vide at han må komme ind på værelset lidt til en "time out". Jeg sætter ham ned på en madres han har og siger, at han skal blive der indtil han er klar til at komme med ud igen. (Døren er åben, så han kan se og høre os). Og her går det helt galt. Han hamrer sit hovede så hårdt ned i gulvet eller bordet derinde, at han får flænger og blå mærker ved det. Jeg tænker at han gør det i frustration og afmagt. Først når han er rigtig rigtig ked af det bagefter, er han klar til at komme ud igen. Her trøster jeg ham og fortæller ham at han ikke må gøre skade på sig selv, og fortæller ham også at han skal lytte efter hvad mor eller far siger.

Det er mest når jeg er alene med ham, at han bliver vildt hysterisk, men den selvdestruktive adfærd sker både når det er mor og far der giver time-out.

Han er ellers en sød og kærlig dreng, og i dagplejen er der ingen problemer. Så det tyder vist på at det er mig (og far), der skal sætte rammerne og gøre grænserne endnu tydeligere for hvád jeg vil have, og ikke vil have.

Men hvordan er det så lige jeg gør det? Det gør ondt helt ind i hjertet at se min søn gøre sådan skade på sig selv.

Håber du kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
finduzz

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor