Svar: Skilsmisse - 6 år
12. november 2010
Alder:
6 år
Kære søde du
Hvor er jeg ked af at høre at I går fra hinanden, jeg ved fra dine tidligere breve, at I har kæmpet utroligt længe for at få de børn I har og det er klart at det kan slide på et forhold og at der er op og nedture ...
Når skilsmissen er en realitet, så er det som du skriver naturligt vigtigt at finde en ordning, som tilgodeser både forældre og især børn. Og det er meget svært at vide, hvad der vil være den bedste ordning. Nogle vælger at børnene bor 7 dage hos den ene og 7 dage hos den anden, andre vælger at børnene bor f.eks. 5 dage hos den ene og 9 dage hos den anden. Atter andre vælger at børnene primært bor hos den ene forældre og kommer på ferie hos den anden - det er meget individuelt, hvad der vil fungere bedst.
Der er naturligvis stor forskel på om man er 6 år eller om man er 1½ år som jeres børn. Jeres dreng vil naturligt godt kunne forstå hvad det betyder at I flytter fra hinanden, han vil godt kunne føle at det er hans skyld og han kan godt have et meget stort ønske om at I skal finde sammen igen. Det betyder at børn i hans alder ofte vil forsøge at gøre alt hvad de kan for at opføre sig rigtig pænt, han vil ikke gøre noget som kan belaste situationen unødigt og han vil naturligt forsøge at tage ekstra hensyn til jer, vil ikke gøre jer kede af det osv.
Lillesøster på 1½ år, vil ikke på samme måde forstå hvad der sker og vil ikke påtage sig nogen rolle - men hun vil stadig godt kunne mærke stemningen og blive påvirket af at I skændes, græder og er kede af det osv. og hun vil naturligt også kunne trække sig lidt ind i sig selv, fordi hun mærker den trykkede stemning.
Det er derfor vigtigt at I lige nu giver begge børn sjov og glæde i hverdagen. Det er vigtigt at I stadig pjatter med dem, kilder dem, laver ting som får dem til at grine - så det hele ikke bliver alt for trist og tungt :)
Selvom I forældre ikke kan finde ud af leve sammen, er I stadig børnenes forældre og dermed de vigtigste personer for jeres børn. Derfor er det også vigtigt at børnene ser jer begge og det er vigtigt at I kan finde ud af at samarbejde og træffe fælles beslutninger omkring jeres børn.
I kan få råd og vejledning i statsforvaltningen og råd og vejledning er her ikke det samme som behandling eller terapi. Det handler kort og godt om at få hjælp til at løse f.eks. hvor barnet skal bo, hvordan man deler samværet bedst af hensyn til børnene. Her kan man tage individuelt hensyn til lige netop jeres situation.
Generelt synes jeg, at det vil være en rigtig god idé, hvis I kan finde ud af geografisk at bo tæt på hinanden. Det vil være rigtig godt for børnene, fordi de så stadig kan se deres venner, deltage i børnefødelsedage osv. uanset om de er hos mor eller far. Med den alder jeres dreng har, vil han også inden for relativt kort tid være rigtig glad for selv at kunne cykle fra mor til far eller omvendt. Det vil være rigtig dejligt for ham at kunne flekse lidt på denne måde.
Læs gerne bøger for din dreng, som handler om når mor og far bliver skilt. Mette Egelund Olsen har blandt andet skrevet bøgerne "Hjem til far" og "Mor skal flytte", som er til børn fra ca. 7 år - han kan dog sikkert godt få noget ud af dem. Også bogen "Nannas to værelser", skrevet af Jannie Kildested, kunne være en mulighed - den er til børn fra ca 5 år. Du finder dem i min bogguide under 'bøger for børnehavebørn' og 'bøger for skolebørn':)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke og stort stort knus til jer alle fra mig :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske