Svar: Mellemfornøjet
7. november 2010
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det lyder godt nok som om at din dreng spiser meget hyppigt ..
Du fortæller at han sover fra ca 18 til midnat, og så til kl. ca 03. Derudover fortæller du at han får 6-7 flasker i døgnet og ammes 8-9 gange ... Det betyder altså at han mellem kl. 03 om natten og kl. 18 om aftenen indtager ca 15 mælkemåltider - altså faktisk spiser en gang i timen ...
Jeg kan godt forstå du synes det trækker tænder ud ...
Derfor synes jeg også at det vil være fornuftigt fortsat at arbejde på, at din dreng begynder at kunne sove lidt længere stræk og spise mere samlet ... men spørgsmålet er om det kan lade sig gøre, så længe du både ammer og giver flaske ...
Som det er lige nu, så starter du jo med at amme og supplerer med flasken efterfølgende og det gør naturligt at der kommer mange amninger og flasker ind i løbet af et døgn. Faktisk skulle hver amning + efterfølgende supplement af flaske nok ses som et stort hovedmåltid - men stadig, han sover jo ikke 2-3 timer efter at være blevet fyldt med mælk, han spiser stadig ca 1 gang i timen ...
Du fortæller at du gerne vil amme og det synes jeg derfor også du skal blive ved med, men du skal overveje hvor meget du vil amme og hvor meget flaske du vil give. Du kunne måske være heldig at fortsat at amme om natten og ind i mellem om dagen, når det skal være helt praktisk og din dreng har brug for lidt trøst og tørstslukkende mælk - men ellers kunne du overveje, om han skal til at have mere flaske og dermed mere mættende mælk, så behovet for også at få brystet bliver mindre.
Du kan naturligvis også overveje om du skal prøve at gå den anden vej og få øget din mælkemængde - men det lyder som om at du allerede har gjort meget og det lyder som om at flasken er et reelt behov, som derfor også skal gives. Dertil kommer, at jeg ved fra dit tidligere brev at du er brystreduceret og det kan og vil naturligt kunne betyde at du får svært ved at dække hans behov fuldt og derfor er flasken nødvendig.
Du må gerne blive ved som nu, hvis I begge trives med det, men på sigt vil det være naturligt at amningen nok udfases mere og mere og flasken tager mere over. For lige nu er det naturligt hårdt at skulle gøre begge dele og meget søvn får hverken du eller din dreng ...
Så lige nu - lidt frem og tilbage, du kan gøre begge dele, men på sigt skal du nok indstille dig på at flaske kommer til at fylde mere, han skal drikke mere af gangen, igang med lidt skemad osv. og amningen om dagen trappes ud. Stadig kan du godt arbejde på, at der er lidt til ham netop til trøst og tørst og om natten ...
Med hensyn til storesøster, så er det meget fint at sætte ord på at I bliver kede af det, hvis hun flytter hjemmefra osv. så hun hører, hvad det hun siger, gør ved jer og betyder for jer. Det er dog også rigtig vigtigt at anerkende de følelser og frustationer som ligger bag hendes udtalelser og ikke gå så meget op i hvad hun præcist siger, men altså tale mere om det der ligger bag.
Det kunne f.eks. være "jeg kan godt forstå du synes det er irriterende at ...", "jeg kan godt forstå du bliver ked af det", "det er også dumt ..." osv. Så hun hører at I forstår hende og kan rumme de frustrationer hun har. Det kan også hjælpe hende fordi hun så kan rette jer "jeg er ikke ked, jeg er sur!" eller lignende og så kan I mødes der.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske