Svar: Mellemfornøjet

7. november 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Det lyder godt nok som om at din dreng spiser meget hyppigt ..

Du fortæller at han sover fra ca 18 til midnat, og så til kl. ca 03. Derudover fortæller du at han får 6-7 flasker i døgnet og ammes 8-9 gange ... Det betyder altså at han mellem kl. 03 om natten og kl. 18 om aftenen indtager ca 15 mælkemåltider - altså faktisk spiser en gang i timen ...

Jeg kan godt forstå du synes det trækker tænder ud ...

Derfor synes jeg også at det vil være fornuftigt fortsat at arbejde på, at din dreng begynder at kunne sove lidt længere stræk og spise mere samlet ... men spørgsmålet er om det kan lade sig gøre, så længe du både ammer og giver flaske ...

Som det er lige nu, så starter du jo med at amme og supplerer med flasken efterfølgende og det gør naturligt at der kommer mange amninger og flasker ind i løbet af et døgn. Faktisk skulle hver amning + efterfølgende supplement af flaske nok ses som et stort hovedmåltid - men stadig, han sover jo ikke 2-3 timer efter at være blevet fyldt med mælk, han spiser stadig ca 1 gang i timen ...

Du fortæller at du gerne vil amme og det synes jeg derfor også du skal blive ved med, men du skal overveje hvor meget du vil amme og hvor meget flaske du vil give. Du kunne måske være heldig at fortsat at amme om natten og ind i mellem om dagen, når det skal være helt praktisk og din dreng har brug for lidt trøst og tørstslukkende mælk - men ellers kunne du overveje, om han skal til at have mere flaske og dermed mere mættende mælk, så behovet for også at få brystet bliver mindre.

Du kan naturligvis også overveje om du skal prøve at gå den anden vej og få øget din mælkemængde - men det lyder som om at ...

Annonce

... du allerede har gjort meget og det lyder som om at flasken er et reelt behov, som derfor også skal gives. Dertil kommer, at jeg ved fra dit tidligere brev at du er brystreduceret og det kan og vil naturligt kunne betyde at du får svært ved at dække hans behov fuldt og derfor er flasken nødvendig.

Du må gerne blive ved som nu, hvis I begge trives med det, men på sigt vil det være naturligt at amningen nok udfases mere og mere og flasken tager mere over. For lige nu er det naturligt hårdt at skulle gøre begge dele og meget søvn får hverken du eller din dreng ...

Så lige nu - lidt frem og tilbage, du kan gøre begge dele, men på sigt skal du nok indstille dig på at flaske kommer til at fylde mere, han skal drikke mere af gangen, igang med lidt skemad osv. og amningen om dagen trappes ud. Stadig kan du godt arbejde på, at der er lidt til ham netop til trøst og tørst og om natten ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til storesøster, så er det meget fint at sætte ord på at I bliver kede af det, hvis hun flytter hjemmefra osv. så hun hører, hvad det hun siger, gør ved jer og betyder for jer. Det er dog også rigtig vigtigt at anerkende de følelser og frustationer som ligger bag hendes udtalelser og ikke gå så meget op i hvad hun præcist siger, men altså tale mere om det der ligger bag.

Det kunne f.eks. være "jeg kan godt forstå du synes det er irriterende at ...", "jeg kan godt forstå du bliver ked af det", "det er også dumt ..." osv. Så hun hører at I forstår hende og kan rumme de frustrationer hun har. Det kan også hjælpe hende fordi hun så kan rette jer "jeg er ikke ked, jeg er sur!" eller lignende og så kan I mødes der.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.