Brev:
Utilfreds, sulten? Og slidte bryster
7. november 2010
Alder:
3 mdr.
Utilfreds, sulten? Og slidte bryster
Hej Helen
Jeg håber ikke mit brev er for langt - eller omhandler mere end et problem...
Jeg har haft vanskeligheder med amning fra starten. Efter min mælk løb til på tredjedagen var min lille pige ikke i stand til at sutte på brystet. Mine brystvorter var for små samtidigt med at brystet var kuglerundt og hårdt. Jeg begyndte at pumpe på hospitalet og give hende noget på fingeren i kanyle.
På fjerdedagen fandt en erfaren sygeplejerske os og hjalp til at få min datter på brystet. Hun gav os en ammebrik og brugte en snydesonde ned igennem brikken med min egen udpumpede mælk til at lære min datter at det kunne betale sig at sutte. Vi tog hjem og fortsatte med at bruge snydesonde - nu i hendes mundvig - hver gang hun blev frustreret over tempoet i at sutte mælk ud af brystet. Nu havde jeg til gengæld fået etableret en overproduktion og døjede med brystspænding.
Efterhånden som min nedløbsrefleks blev mere voldsom fik min datter problemer med at synke hurtigt nok. Når mælken samledes i ammebrikken og røg ned i halsen på hende i et sug gav det også meget luft i maven.
Hun havde fra fødslen 'stille' reflux, hvor hun sank det igen og virkede til at vågne af det og sove rigtig dårligt. Vi gik til børnelæge, som konstaterede at hun havde taget mere end dobbelt så meget som gennemsnittet på, og at vi med sindsro kunne nøde hende mindre til at spise, så hendes mave ikke blev så fyldt (hvilket gør refluxen værre åbenbart). Efter at have fulgt dette råd, har min datter spist kortere og kortere tid.
Min datter blev født med en hånd fanget af navlestrengen ved halsen og har fra første færd været meget 'stiv' og med høj muskelspænding. Hendes hænder og arme var knyttet foran hendes hoved ved amning så vi måtte holde dem fysisk væk for at få hende ind til brystet. Hun virker ikke til at nyde at ligge ned i vores arme og bestemt heller ikke i forbindelse med amning.
Fra hun var lille forsøgte jeg at bruge puder og den slags til at sidde behageligt, men fordi hun er så aktiv og temperamentsfuld har jeg måttet opgive puderne, og holde hende direkte i mine arme for hele tiden at kunne justere og flytte hende når hun drejer sig, bokser og tvister rundt. Hun er mere afslappet når hun bliver ammet liggende i sengen, men selv her, virker det mere som en boksekamp end noget andet.
Jeg fik sår på brystvorterne ret hurtigt efter hun begyndte rigtigt at sutte ved mig - til trods for ammebrikkerne - og da de ikke gik væk efter flere uger, fik min sundhedsplejerske os til at tjekke hos lægen og der var ganske rigtigt stafylokokinfektion. Den fik vi bugt med over to antibiotikabehandlinger. Der var dog stadig smerter forbundet med amningen.
I de første mange uger suttede hun aldrig mere end et kvarter af gangen, og langsomt begyndte det at blive endnu kortere tid - fx ofte 8-10 minutter. Det har været besværligt at bruge ammebrik, eftersom hun ind i mellem har været vanskelig at overtale til at sutte på brikken. Da sårene var mere eller mindre helede begyndte jeg at prøve at amme uden brik. Det resulterede i at min datter fik en stærk præference for brystvorten og nu næsten ikke vil sutte på brikken - undtagen om natten når hun er søvnig og afslappet.
Mit nuværende problem: Efter at jeg har mere eller mindre droppet ammebrikkerne oplever jeg at der er mindre mælk i mine bryster. De føles bløde - også tidligt om morgenen, hvor de hidtil har været spændte. Min datter sutter kortere og kortere tid ved brystet - og hun er nu nede på kun at ville sutte, mens nedløbsrefleksen er aktiv.
Min nedløbsrefleks er egentlig ikke så langsom til at starte - 10-15 sekunders sutning - men fordi brysterne er mere slappe kommer der ikke så meget i løbet af de første 15 sekunder, så min datter bliver utålmodig og stopper med at sutte efter et eller to sug - og græder! Amningen er nu meget vanskelig, hvor jeg skal nulre brysterne inden jeg lægger hende til, have hende i favnen og hoppe på en yogabold for at distrahere hende, - blot for at overtale hende til at sutte tilpas længe til at nedløbet går i gang.
Andre gange kan jeg ligge og amme hende, hvis fx jeg pludrer med hende i et stykke tid først og hun ikke er for sulten. Men ligegyldigt hvad, efter fem minutter når mælkenedløbet stilner af, stopper hun med at sutte, men hun virker ikke tilfreds og afslappet og mæt, snarere ligesom ved starten af amningen sutter og slipper hun gentagne gange og græder.
Jeg har altid ammet et bryst af gangen - og så enkelte gange har hun ønsket et par minutter på det andet bryst også, men det er nødvendigt tiere og tiere nu, eftersom brysterne bliver så slappe så hurtigt og nedløbet er kortere tid for hver gang jeg lægger hende til på det samme bryst. Jeg mærker nedløbsrefleksen meget voldsomt og har praktisk talt aldrig oplevet mere end en mærkbar nedløbsrefleks per ammesession på et bryst.
Hendes vægtstigning er faldende og ligger på ca. 130 gram om ugen eller lidt mindre - og har taget meget af. Jeg får sår på min venstre brystvorte især og ammer meget ofte - hver anden time om dagen og hver tredje om natten - men kun i 2-5 minutter af gangen. Hun har så vidt jeg kan bedømme tilstrækkeligt med våde bleer og hun har afføring hver dag til hver anden dag. Efter jeg er gået over til ikke at bruge ammebrik og hyppigheden af amningerne er steget samtidig med at længden af amningen er faldet, er hendes afføring blevet mere grynet - den er stadig gylden.
Jeg er bekymret for min mælkebeholdning, for hendes vægtstigning, og for de smerter der gør det svært at amme. Der er ikke nogen tvivl om at hun ikke sutter optimalt - hun har tendens til at blive lidt for yderlig og til at bruge kæberne mere end tungen. Ind i mellem har hun et smilehul i kinden når hun sutter. Det er aldrig lykkedes mig at forbedre hendes sutteteknik eftersom jeg er heldig, hvis jeg overhovedet får hende på brystet.
Hun holder ikke hovedet stille til at man kan kilde hende på overlæben, så hun åbner munden, og hun slipper for et godt ord. Derfor har jeg heller ikke held til at bruge kompression når nedløbet stilner af, eftersom hun slipper, hvis jeg piller ved mine bryster, der som sagt er små, så der er heller ikke så meget 'plads' at give af mellem brysterne og hende.
Jeg ved ikke hvor jeg kan få hjælp til at fortsætte amningen, som er det jeg gerne vil. Jeg vil ikke sætte hendes vægtstigning og sundhed overstyrs, men jeg håber der er et eller andet jeg kan gøre eller tænke, som kan gøre det her nemmere.
Kan det være rigtigt at min mælkeproduktion falder, nu hvor det er uden brik og hun sutter så kort tid af gangen? Hun er energisk og årvagen, men får hun virkeligt nok at spise, når hun aldrig virker 'mæt' ved brystet og tager mindre på...? og hvad gør jeg ved mine sår?
Jeg håber ikke mit brev er for forvirret og at du kan give mig nogle råd, for det her er næsten for hårdt...