Svar: Baby sveder og lugter

1. november 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Dorte

Det er helt normalt at babyer sveder, når de ammes. Faktisk siger man at det at spise et hovedmåltid ved brystet svarer til at vi andre skulle løbe op til 10 sal af trapperne - det ville også give os sved på panden, det er hårdt arbejde :)

At jeres dreng sveder så meget om natten og måden du beskriver ham på, hænger naturligt nok sammen med at han er en fysisk stor dreng. De lidt større børn, sveder naturligt mere end de små og spinkle børn gør ...

Derfor skal du også være ekstra opmærksom på om han kan samle lidt skidt eller være fugtig i sine hudfolder. Det kan nemlig gøre at han begynder at lugte som du også beskriver og ja - det kan være nødvendigt at bade ham dagligt. Det behøver ikke være et langt bad, men et hurtigt bad, hvor han lige bliver vasket med en klud i alle hudfolder og sveden kommer væk - det kan være ganske fornuftigt og helt okay :)

Du skriver at hans bodystocking bliver helt gul af sved og du skal naturligvis sikre dig at det er sved og ikke fordi han tisser så meget, at urinen løber ...

Annonce

... op af ryggen på ham om natten. Måske skulle du prøve med en anden type ble ...

Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på, om det mon handler om den madras han ligger på. Du fortæller jo at han ligger med en lille dyne, har meget lidt tøj på og temperaturen i soveværelset er ikke for høj. Han er også altid kold på forsiden, men sveden driver af ham fra ryg og nakke ... Kunne det ikke tænkes at han skal have en anden madras i sin seng, en madras som er bedre til at temperaturregulere? Måske noget som er mere åndbart, end det han ligger på lige nu ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det danske firma Temprakon laver blandt andet temperaturregulerende madrasser og dyner til børn. De har f.eks. en madras, hvor det nederste lag er koldskum med æggeskalsformede udskæringer, der skulle give optimal liggekomfort. De mellemste lag er et dunlag, der absorberer sveden og det øverste lag er af materiale der regulerer temperaturen. Måske var det noget for jer ...

Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)

Fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg