Svar: Mavebøvl og soveroderi
28. oktober 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Caspers far og mor
Dejligt at I har læst min bog om søvn og at I har kunne finde brugbare ting i bogen, så behøver jeg ikke skrive alt, når jeg svarer jer her i dag.
For at gøre det så overskueligt som muligt, for både jer og jeg selv, vil jeg svare på jeres spørgsmål i den rækkefølge de stilles :)
Ad 1. har jeg hørt om andre babyer med lignende problemer? Ja, det har jeg. Det er helt naturligt at børn reagerer med forskellige symptomer, alt efter hvad de indtager af mad og hvornår de spiser. Nogle børn reagerer f.eks. på indtag af d-dråber og vil altid virke generet f.eks. en time efter de har fået disse. Det kan hænge sammen med at barnet har svært ved at fordøje den olie, som dråberne er opslemmet i og her kan man med fordel skifte til f.eks. ACD dråber i stedet. Andre børn reagere overfor visse fødevarer ligesom nogle børn også reagerer på mors mælk - afhængigt af hvad hun har spist.
Et eller andet sted er det jo meget logisk, vi har det jo også forskelligt i maven, alt efter om vi spiser brød, grøntsager, en portion yoghurt eller en stor engelsk bøf, vores mæthedsfølelse eller måske mavekneb afhænger også af hvad vi spiser, hvornår og hvormeget og sådan er det naturligt også hos børn :) Nogle har så bare lidt mere umodne tarme end andre og det lyder som om at Casper hører til dem...
Ad 2 om lure om dagen. Mange børn vil vågne, sove, være aktive på minutter, hvor man næsten kan stille uret efter dem. Hos nogle børn kører det indre ur så præcist, at man bliver overrasket, for hos andre børn er der overhovedet ingen rytme... Det kan naturligvis hænge sammen med, hvordan man som forældre har forsøgt at skabe en rytme for barnet helt fra starten, men det kan også hænge sammen med at vi bare er forskellige, også når det kommer til, hvordan vores rytme fungerer bedst ...
For at få ham til at sove 2 lure dagligt i stedet for 3 lure som nu, så kunne I forsøge at lægge et bad ind om formiddagen. Det vil for det første kunne give ham lidt ro i maven, fordi det lune bad og det at ligge i badekarret, vil få hans krop og dermed hans tarme til at slappe af. Samtidig vil det gøre, at han bliver holdt lidt længere vågen og dermed kan puttes lidt senere til middagslur og derudover vil det gøre, at han måske kan sove lidt længere, hvis han både har fået masser af mad, har været i bad, er blevet frotteret godt på kroppen osv.
I har ret i at det ikke vil være nogen løsning at flytte hans lure med 15 minutter, som det er lige nu - jeg synes I stedet I skal forsøge det med badet inden middagslur, for at se om det kan have større effekt.
Ad 3, at vågne af den dybe søvn. Det er korrekt at børn der vågner grædende ofte vågner af den dybe søvn. Nogle gange er det fordi de vækkes, de bliver måske forskrækket af en høj lyd eller noget i deres omgivelser som vækker dem. Andre gange kan man ikke finde ud af, hvorfor barnet vågner sådan. Nogle børn gør det konsekvent i perioder og så går det over igen. Normalt vil vi vågne af vores lette søvn eller vågne af vores drømmesøvn REM søvn - det er når vi vågner af drømmesøvnen, at vi kan huske, hvad vi har drømt.
Ad 4. Behov for amning aften og/eller tidlig nat. Casper har brug for 3 amninger i døgnet i 8-9 måneders alderen. Disse 3 amninger kan meget fint ligge inden middagslur, aften og sen aften eller inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten, hvor han selv viser behov.
Da mor skal til at begynde arbejde og Casper derfor ikke kan ammes om dagen, så vil det umiddelbart være nødvendigt at amme aften, sen aften og tidlig morgen, for at sikre ham hans behov - alternativet er naturligvis at I udskifter en amning med flaske, men behovet for dette kan diskuteres, både ud fra hans alder og vægt ... :)
Når man vil skære en amning væk så er det vigtigt at sikre sig, hvad behovet er. Hans behov for mælk/væske skal dækkes på et andet tidspunkt for døgnet og vand skal derfor kun gives som tørstslukker, hvis nødvendigt. I princippet skal han jo ikke behøve noget, hvis behovet for væske i øvrigt er dækket ...
Hvis behovet er tryghed og nærhed, at putte tæt og mærke at han ikke er alene, så kan far gøre dette eller mor kan putte sig med ham, som du plejer, men tage en bluse på, så han ikke selv har adgang til brystet. Hvis han kun vil brystet, kan det være en god idé at at give ham dette, men afkorte amningen mere og mere og så sætte kærtegn i stedet, så han på sigt kan hjælpes videre med netop kærtegn og beroligende ord og ikke længere behøver brystet. Det kan I læse mere om i bogen :)
Man vil ofte kunne mærke en ændring efter 3 døgn ... ikke at det helt er løst der, men en ændring i den rigtige retning vil normalt være at spore :) Men husk, at han måske stadig vil have brug for amningerne netop aften, sen aften og tidlig morgen, fordi mor starter arbejde ...
Ad 5, fleksible arbejdstider. Det kan bruges til at lære ham at undvære brystet, så I en overgang bibeholder amningen inden middagsluren når mor er hjemme og når mor ikke er der, laver far et nyt ritual. Dette ritual erstatter så amningen, også selvom mor er hjemme.
Ad 6, 3 amninger vil normalt være passende i 8-9 måneders alderen og i 10-12 måneder trappes ned til 2 amninger i døgnet. Disse to vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten efter barnets behov.
Ad 7. Problemer med luft i maven. Det er normalt at nogle børn har problemer med luft i maven og at det gør ondt. Det gør det også på voksne, som har svært ved at komme af med luft eller som går og holder sig, fordi det er pinligt at prutte ... :)
Det at sutte sætter gang i tarmperstaltikken og derfor kan det netop anbefales at give børn med dette problemer en sut. Derudover er det en rigtig god idé at få barnet mobiliseret, fordi det at være aktiv og være motorisk i bevægelse også er vigtigt for at kunne komme af med luften. I fortæller at Casper ikke motorisk er så aktiv og det kan faktisk godt være derfor han har lidt problemer ... Prøv derfor om I kan tumle lidt mere med ham, og især fokus på at han skal trille, drejes omkring og også bruge sine ben. Det vil være rigtig godt at cykle med benene, fordi det er med til at sætte gang i maven. Det er en oplagt måde at få de gamle børnesange som f.eks. "hjulene på bussen" frem igen, I kan synge for ham, imens I cykler med hans ben :)
Ad 8. Ammetidspunktet om natten kan godt styres af Casper selv. Man kan enten gøre det, at man vælger at amme aften og sen aften - altså tager ham op og lægger ham til og lader ham spise rigtig godt fra begge bryster og så derefter putter ham igen, hvorefter han så sover uden mælk til han starter dagen med grød. Man kan også gøre det, at han ammes om aftenen, når han putttes og så først ammes igen når han selv siger til. Det kan så være et sted mellem kl 02-04 og på den måde lade ham regulere det selv. Det lange søvnstræk kan altså ligge fra midnat til næste morgen tidlig eller fra aften til midt på natten.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske