Brev:
Mavebøvl og soveroderi
28. oktober 2010
Alder:
8 mdr.
Mavebøvl og soveroderi
Kære Helen
Så har vi igen brug for dine gode råd. Det er et stykke tid siden, vi sidst skrev, så vi har ”sparret en del spørgsmål sammen” :-).
Vi ved, at du helst vil have ét spørgsmål pr. brev/mail, men da problematikken, vi har brug for sparring omkring handler om søvn, mad og maveproblemer, som hænger meget sammen, håber vi, du bærer over med, at der kommer flere spørgsmål end ét i denne omgang.
Vi har også nogle ”ekstra-spørgsmål”, som ikke vedrører ovenstående, men dem vil vi sende separat :-)
Det helt overordnede problem er, at Casper, som nu er blevet næsten 8 måneder, vågner mange gange i løbet af natten – op til én gang i timen. Også hans dagslure synes at blive forstyrret/afbrudt, så han tit vågner grædende og ikke udhvilet. På det seneste er der dog kommet lidt mere styr på søvnen om dagen, ikke mindst takket være gode råd fra din supergode bog (Sådan får du dit barn til at sove).
Pt. sover han således 3 lure om dagen á enten 1¼ eller 1½ times varighed. Caspers søvnrytme eller mangel på samme går langt tilbage, så du får lige et ”lille” resumé inkl. baggrundsinfo om det:
Casper har døjet meget med et eller andet i sin fordøjelse hele livet. Hvad det præcist handler om, ved vi ikke, men jeg har talt en del med både sygeplejerske og egen læge om det og har nu fået en henvisning til undersøgelse hos børnelæge på sygehusets børneambulatorium og vi håber, vi derigennem kan komme nærmere ind på, hvad det handler om.
Vi tror dog, at jeg efterhånden selv har fået en fornemmelse af, en af de ting, der kan være på spil, nemlig at Casper har ualmindeligt svært ved at komme af med luft (prutte) – mere om det følger senere.
De første to-tre uger af sit liv var Casper en meget ”nem” baby, der sov også godt om natten – kunne ind i mellem tage lange stræk på 4-5 timer uden at bede om mad både dag og nat, dog spiste han som oftest ca. hver 3. time. Han græd meget sjældent undtagen når han var sulten og virkede i det hele taget meget veltilpas.
Fra Casper var ca. 3 uger gammel til begyndte problemet imidlertid. Casper døjede rigtig meget med ondt i maven. Og besynderligt nok var det ”på klokkeslæt”, problemet indtraf. Så godt som præcis en time efter, han var blevet ammet tog han en ordentlig ”skrigetur”, hvor han græd helt utrøsteligt i 10-20 minutter. Blev han ammet f.eks. kl. 11 kunne vi være næsten sikre på at han græd voldsomt kl. 12.
Vores sundhedsplejerske mente dengang, at det kunne skyldes at han overspiste/spiste mere end han kunne have i maven. Jeg har haft (og har sandsynligvis stadig – det ved man jo ikke når man ammer :-)) meget mælk.
Endelig kunne Casper også bede om mad selvom han egentlig ikke var sulten, men bare havde uro i maven. Det gjorde det svært at vide præcis hvornår han egentlig var sulten, for det virkede jo altid at lægge ham til – i hvert fald midlertidigt indtil næste ”skrigetur”.
Casper er blevet ammet 100% indtil han var godt 4 mdr. og han tog hurtigt på:
Fødselsvægt: 3490 g. (53 cm.)
Vægt 1 mdr. gammel: 4850 g.
Vægt 2 mdr. gammel: 6300 g. (60 cm.)
Vægt 3 mdr. gammel: 7400 g. (64 cm.)
Vægt 4. mdr. gammel: 9000 g. (68,5 cm.)
Vægt 5. mdr. gammel: 9800 g. (71 cm.)
Vægt 6½ mdr. gammel: 10700 g. (74 cm.)
Vægt 7½ mdr. gammel: 11000 gr. (74½ cm.)
Fra Casper var ca. 2½ mdr. til han var knap 4 mdr. gammel begyndte der at komme en vis rytme om dagen. Casper sov dog stadig aldrig lange lure, men trivedes godt med 2-4 lure á 1-2 timers varighed om dagen og sov stadig godt om natten, hvor han stadig blev ammet ca. hver 3 time.
Dog sov han meget uroligt sidst på natten/tidligt morgen og – mærkeligt nok – begyndte vi også her at kunne stille uret efter, hvornår han vågnede. Det skete altid præcis 2 timer efter sidste amning. Og der var altså igen tale om en meget præcis ”tidsindstilling” hvor vi på minuttet kunne lægge 2 timer til fra amning til opvågning. Han kom derefter over i vores seng (sov i vugge ved siden af mor) og sov så videre efter 20-30 minutter. Herefter sov han til et sted mellem 8 og 9 (gik i seng v. 20/20.30-tiden)
Da Casper var lige knap 4 mdr. begyndte han gradvist at sove virkelig dårligt om natten. Han vågende og/eller klynkede i søvne næsten hver time.
Casper blev simpelthen ikke blev mæt af modermælk mere. Derfor begyndte vi langsomt med skemad (2 måltider pr. dag) og det hjalp på nattesøvnen, men fra tidlig morgen (fra kl. ca. 4.30 kunne han dog stadig begynde at ”rode rundt”).
Om dagen var det dog så godt som umuligt at få Casper til at sove længere stræk end 1-1½ time. Og vi begyndte efterhånden at kunne se et mønster:
Ca. 1½ + igen 2 timer efter at Casper havde fået mad, hvis måltidet var grød eller mos hhv. 1 time og igen 2 timer efter at Casper var blevet ammet, vågnede han grædende uanset hvornår han var blevet lagt.
Vi tror således ikke, at der som udgangspunkt, var tale om en søvnrytmeforstyrrelse, i hvert fald ikke til at starte med, for efter måneder med denne rytme begyndte Casper for ca. 1½ måned siden at vågne af sine dagslure efter præcis ½ og 1 time.
Først troede vi, at der stadig var tale om, at hans fordøjelse plagede ham, men efter at have gjort os noter over hvornår han spiste, faldt i søvn og vågnede, kunne vi konstatere, at der måske nu OGSÅ var tale om Casper vågnede uden relation til spisning.
Derfor var vi ude at rokke med barnevognen på de angivne tidspunkter (jf. råd fra din bog :-)) for at forhindre ham i at vågne. Og det har båret frugt for i dag kan Casper sove enten 1¼ eller 1½ time uden at vågne om dagen, for om natten vågner han som nævnt stadig.
Næsten hele Caspers liv har det været som om han har skullet være helt udmattet før han endelig sover et længere stræk. Og det er jo ikke hensigtsmæssigt. Dette forstået på den måde at enten har han sovet ok om dagen, men meget dårligt om natten eller omvendt.
Det var ”lidt” om baggrunden. Nu tilbage til i dag:
Vi har – med udgangspunkt i din bog – forsøgt at finde frem til, hvad Caspers reelle søvnbehov er, men det er meget svært. Det eneste vi kan konstatere er, at han i hvert fald sjældent får sovet nok, eller får sovet søvn af god nok kvalitet til, at han har det overskud, han burde have.
I de – desværre alt for korte perioder – hvor Casper har trivedes med sin søvn har det dog passet ret godt med søvnhjulene fra din bog.
Pt. er der en vis rytme, men ikke en særlig god en af slagsen forstået på den måde, at han vågner alt for hyppigt.
Et typisk døgn for tiden kan se således ud:
- Mellem 19.15 og 20.15 (som regel omkring kl. 19.45). Ammes og puttes derefter i sin seng. Han er da meget træt, men også noget urolig, pisker løs med benene og ”vrider sig” i sengen, når han bliver lagt, men græder ikke.
Jeg (mor) holder et par hænder på hans krop og står sådan hos ham til han finder ro (det kan han ikke gøre på egen hånd) og det foregår ret fredeligt. Efter kort tid falder han til ro. Hvis ikke han begynder at falde til ro efter ca. 5-7 minutter tager jeg ham op, går ind i stuen og venter på næste ”søvntog” :-)
For godt og vel 3 uger siden begyndte han (endelig ;-) at kunne vende sig fra ryg til mave og trille rundt efter ting og det er siden da, han begyndte at blive urolig ved putning, men hans ”natteroderi” går langt længere tilbage end det (ca. 2½ måned on/off, men konstant den sidste 1½ måned), så det kan ikke være forklaringen, så vidt vi kan regne ud.
- 21.00 (som regel 1-1½ time efter putning). Casper græder i søvne og skal have hjælp til at sove videre: puttes v.h.a. putteritual m. putteklud, sut (hvis han har tabt den), evt. skifte stilling (vil gerne ligge på siden) og trøstende ord.
Det virker ikke som om det er dét, at han har tabt sutten han er ked af og det er heller ikke altid, han har det. Snarere græder han som om han har ondt.
Dette tager ikke mere end max. et par minutter, så sover han igen.
- 23.00: Vågner. Jeg (mor) forsøger først at putte ham igen, da han af og til kan sove et par timer mere uden mad og da det er vores klare opfattelse at det at få mad igennem ”systemet” bidrager til uroen. Hvis ikke han falder til ro ammer jeg ham her.
Af og til slår han en ordentlig prut midt i amningen og det er som om det er dét, der skal til for at han igen kan sove, men andre gange er det fordi han er sulten.
Han falder herefter let til ro og lægges i egen seng igen. Sover kort derefter.
- Flere gange i løbet af natten - på en dårlig nat op til én gang i timen: Casper vågner. Nogen gange højt grædende, andre gange bare lidt små-klynkende. Hvis det er mere end 4 timer siden sidste amning, tilbydes han bryst igen. Det sker som regel et sted mellem kl. 4 og 5.30 og han spiser altid det hele d.v.s. ”tømmer” begge bryster.
Heraf kunne man udlede, at det er fordi han er meget sulten, men sådan har han altid spist v. amning: begge bryster ”tømmes” og han spiser hurtigt idét det max. tager ham 5-10 minutter (oftest omkring 2-4 minutter pr. bryst) at spise færdig.
Igen er det vores indtryk, at Casper af og til vågner p.g.a., at han skal af med luft (prutte). Når det sker roder han rundt, klynker og laver klemmelyde. Når han har pruttet falder han som regel til ro inden for 2-10 minutter afhængig af, hvornår på natten det er, d.v.s. afhængig af hvor træt han er og hvor længe han har været vågen. Men andre gange kan vi ikke finde nogen forklaring på ”roderiet”.
Vi har også forsøgt at lade ham finde roen selv, d.v.s. lade ham ligge, men det resulterer bare i, at han bliver endnu mere ulykkelig og vågen.
At flytte Caspers seng ud af vores soveværelse har også været forsøgt da han var ca. 5½ måned, men uden held og vi er ret overbeviste om, at det ikke er os, der vækker ham.
- Tidlig morgen: Casper har mange opvågninger og af og til også en vågen periode (tit et sted mellem kl. 5 og 6.). Han virker ret ”oplagt” og kan ligge og pludre, men falder også hurtigt til ro, selvom han ikke sover med det samme, når han kommer over i vores seng.
Vi har forsøgt at stå op på dette tidspunkt i den tro, at Casper var udsovet, men det er altså ikke tilfældet, for der går så kun ½-1 time inden han – synligt træt – vil sove igen og hvis han sover første lur så tidligt, går der for alvor rod i søvnen om dagen og han ender med at få et langt stræk sidst på dagen hvor han er meget uoplagt.
I stedet sidder jeg (mor) med ham og nusser ham og får ham som regel til at falde i søvn igen (uden amning).
- Mellem kl. 6.30 og 7.30: Casper vågner.
Afhængig af hvornår han blev ammet sidste gang får han havregrød et sted mellem ½ og 1 time efter vi er stået op. Nogen gange har han ikke den store appetit, det er som regel hvis han tilbydes grød mindre end 3 timer efter amning.
Ca. 1½ - 2½ timer efter vi er stået op er Casper synligt træt og som regel begynder han allerede at være ”pylret” efter ca. 1-1½ time. Jo senere han er stået op, jo længere er han godt tilpas.
- Et sted mellem kl. 8.30 og 9.15 (nogle gange allerede kl. 8!) og 1¼ el. 1½ time frem: 1. lur i barnevogn.
Han skal stadig gås i søvn, men vi arbejder på at ”trappe ud” af det ved kun at gå med vognen når han er urolig og det synes at have en effekt for han er (langsomt) ved at blive bedre til at falde i søvn uden rokken. Han vågner her som regel og er godt tilpas.
- Efter første lur er han vågen i ca. 1½-2 timer. Her tilbydes han et formiddagsmåltid i form af frugt og af og til også lidt bolle, men andre gange, hvis han har spist meget morgenmad, får han kun ganske lidt frugt + det vand han kan drikke. Dette fordi det er vores erfaring, at Casper ellers ikke har lyst til sin frokost, men kan klare sig en stor del af dagen på grød, frugt, bolle og amning.
Hvis Casper har spist ”sen” morgenmad, dvs. omkring kl. 8.30 springer vi som regel helt formiddagsmåltidet over (han tilbydes dog altid vand) idet han ikke kan nå at få det inden frokost. I stedet får han så tidlig frokost v. 11-tiden.
Efter frokost ammes han. Dette tidspunkt er valgt ud fra en erfaring om, at hvis jeg ammer ham om formiddagen, mister han appetitten for frokosten.
- På et tidspunkt mellem 11.30 og 12.30 og 1¼ el. 1½ time: dagens 2. lur i barnevogn. Herfra vågner han ofte højlydt grædende, men kan ikke gås til ro igen og skal tages op og trøstes.
- Herefter gentager scenariet sig: Der går 1½ - 2½ time inden han igen signalerer træthed. Og han puttes til dagens 3. og som regel sidste lur, der også er på 1¼ el. 1½ time. Og igen vågner han tit og er ked af det.
- Mellem kl. 15 og 17 vågner han af sidste lur. For Caspers vedkommende er det bedre, jo senere han vågner. For vågner han allerede v. 15-tiden får han et meget langt stræk sidst på eftermiddagen/først på aftenen inden han er klar til at blive puttet til natten, hvor han er meget træt og uoplagt, men hvor han ikke kan sove igen.
Alt afhængig af, hvornår har fået frokost og hvornår han vågner tilbydes han et mellemmåltid enten inden sidste lur eller efter han vågner af den.
- V. ca. 17.30/18.30-tiden får Casper aftensmad. Han er generelt ikke så glad for grøntsagsmos (har prøvet flere forskellige slags) og heller ikke det at få noget af vores aftensmad sammen med den, får ham til at spise ret store mængder, selvom han klart synes at det er sjovere end mosen i sig selv.
Hvis han har spist meget lidt har vi derfor af og til suppleret med grød efterfølgende.
Lidt flere ”facts” om Casper:
- Han har en fin appetitfornemmelse når det kommer til skemad, er vores indtryk (når han bliver ammet spiser han konsekvent alt der er).
Dog synes vi nogen gange, han kan være mæt ret længe af et måltid. – Er sjældent sulten tidligere end 3½-4 timer efter sidste måltid. Dette selvom vi ikke synes han spiser ret store portioner, som regel ikke mere end ca. en dl til hovedmåltiderne. Især hvis han er træt og uoplagt er det svært at få ham til at spise ret meget.
Vi undgår selvfølgelig at nøde ham, men det er vores indtryk at det nogle gange er mere fordi han enten ikke lige synes om smagen eller fordi han ikke er helt ovenpå, at han ikke spiser mere. Da han jo ikke på nogen måde kan siges at være undervægtig – tvært imod - går vi ikke så meget op i de mængder han spiser, men har dog erfaret, at en dag med forholdsvis lidt mad giver en væsentlig mere urolig nat end en dag, hvor han har haft god appetit.
- Siden Casper blev 6 mdr. er han ikke blevet ammet midt nat og det synes han at trives fint med. Dog kan jeg godt enkelte nætter (efter en dag, hvor han ikke har spist ret meget) blive i tvivl om det er sult der får ham til at ”møvle rundt” om natten.
P.g.a. hans ”mave-historik” har jeg dog undladt at gå tilbage til nat-amningen da jeg helst ville forsøge at holde hans fordøjelse i ro i et længere tidsrum.
- Der har været en del ”svære perioder” i Caspers liv. Dels har han haft Rota-virus da han var ca. 6 mdr. (= to uger med virkelig dårlig mave, her blev han udelukkende ammet + fik bananmos, efter lægens anbefaling.)
Derudover har han været ret plaget af det, når han har fået tænder, hvilket han har fået tre af.
Senest har han haft mellemørebetændelse, hvilket han fik antibiotika imod, men dette gav ham meget uro i maven og han sov dårligere end nogensinde om natten, var vågen grædende og skulle prutte næsten hver halve time.
Vi synes dog, at der har været så langt i mellem disse forskellige mulige ”søvn-forstyrrere”, at det ikke burde være dem, der er årsag til den meget dårlige nattesøvn.
- Casper er i det hele taget rigtig meget ”plaget” af det, når han skal prutte. Han kan også om dagen pludselig begynde at græde/sige ”ked-af-det-lyde” for så, efter nogle minutter, at prutte. Så vidt vi kan høre er der ikke tale om at det er ret meget luft han skal af med.
Vi er (selvfølgelig) meget opmærksomme på at få ham til at bøvse både efter amning og efter spisning, da han sluger en del luft når han drikker, men om det er mere end almindeligt har vi ikke noget indtryk af.
- Motorisk er Casper ikke den fremmeligste baby (men vi synes selvfølgelig han er den dejligste alligevel :-).
Dette skyldes nok dels hans vægt – der er meget at flytte rundt med. Og dels at han i lange perioder har været for træt og pylret til at have overskud til at tumle, selvom vi har været meget opmærksomme på at ”lege motorik” med ham.
I løbet af dagen aktiverer jeg (mor) ham, dvs. tumler, leger, lægger ham i sansegynge, synger o.s.v. i det omfang han er oplagt til det, men jeg kan godt nogle gange føle at det er lidt af et overgreb mod en træt baby. Jeg søger dog at være opmærksom på, hvornår Casper siger fra el. bliver passiv og dermed signalerer at han ikke har lyst til at lege mere. Men det er altså ikke fordi han keder sig, at han ”pylrer”.
Han var 3½ måned da han kunne vende sig fra mave til ryg og siden har han været meget svær at få til at ligge på maven idet han konstant vender sig. Først da han var 7 mdr. kunne han vende sig fra ryg til mave og han gør det stadig kun for at få fat i noget, hvorefter han triller tilbage til rygliggende igen.
- Så vidt vi kan vurdere lider Casper ikke af forstoppelse. Hans afføring er ikke på nogen måde hård eller knoldet, men han kan ikke desto mindre godt blive ked af det et stykke tid inden han skal af med den.
Han har tidligere haft lidt tendens til hård mave. Det er sket i takt med at jeg trappede ned med amningen til fordel for mere skemad. Han har derfor i perioder fået Laktulose mod det (i samråd med sundhedsplejersken) med god effekt. Det er vi nu næsten helt trappet ud af, han får således kun 2 ml. dagligt.
Nu til spørgsmålene:
1. Har du nogensinde hørt om andre babyer med lignende problemer, hvor opvågningerne/uroen indfinder sig på timeslag efter spisning? Hvis ja, hvad handler det så om? Vi er virkelig i vildrede og hverken vores sundhedsplejerske eller egen læge har et bud på, hvad det er der sker med Caspers fordøjelse. Og hvis du heller ikke ved det, er det jo ikke så mærkeligt :-) Men da du jo er i kontakt med mange forældre kunne det være, du er stødt på problematikken før.
2. Casper sover meget præcise lure enten 1¼ eller 1½ time. Igen kan vi stille uret efter det fra han er faldet i søvn og til han vågner. Er det almindeligt og er der noget man kan gøre? Vi har forsøgt at rokke med barnevognen (ligesom da han vågnede efter hhv. ½ og 1 time) men det virker ikke når han har sovet så længe.
Især tænker vi, at han måske kunne trives bedre med at s et længere stræk om eftermiddagen (jf. søvnhjulet i din bog :-)) da han jo ikke kan holde sig vågen og oplagt ret længe mellem lurene.
Men da hans nattesøvn er så ringe som den er, og da han vågner om morgenen på så forskellige tidspunkter, giver det ikke så meget mening, synes vi, at begynde at rykke lure et kvarter ad gangen.
3. I din bog skriver du, at børn der vågner grædende, vågner af den dybe søvn, men er det fordi der er noget der vækker dem, eller hvorfor vågner de af den? Og hvad vågner børn normalt af?
4. Vi vil gerne vænne Casper fra at spise sen aften el. tidlig nat som nu, da vi er ret sikre på, at det vi give en mere rolig søvn.
SKAL det være far, der står for det, eller kan mor gøre det? Når vi spørger er det fordi Casper pt. er ret ”mor-syg”. Tidligere kunne far også sagtens putte ham og få ham til at sove videre i løbet af natten, men for tiden bliver Casper MEGET ulykkelig når han registrerer at det er far og ikke mor, der ”gen-putter”.
Og hvordan foretager man sådan en afvænning i praksis? Vi går ud fra, at det er noget med at tilbyde vand i stedet, men Casper er meget glad for at drikke vand af kop, så vi forestiller os, at det i stedet kunne blive en ny vane.
Hvor længe, d.v.s. hvor mange nætter skal man påregne, det tager inden han accepterer, at han ikke skal ammes?
5. Mor starter på job om to uger og så tager far over på barsel.
Mor har fleksible arbejdstider og arbejder en del hjemme. Vil det være ok at Casper bliver ammet når mor er hjemme eller er det for forvirrende, at der er forskel på dagene og derfor bedre helt at trappe ud af amning om dagen?
6. Hvor mange amninger har han i det hele taget behov for? Pt. får han 4 i døgnet: aften, sen aften/tidlig nat, tidlig morgen og middag. Han får derudover havregrød m. modermælkserstatning. Men sen aften vil vi gerne prøve at kvitte og den om middagen vil som sagt ikke kunne blive hver dag p.g.a. mors arbejde.
7. Endelig: er det almindeligt at børn har så svært ved at komme af med luften at de bliver kede af det? Vi synes ikke Casper har specielt meget luft der skal ud og undrer os over at det kan være så svært for ham. Og er det normalt at babyer bedst kan prutte når de sutter?
8. Vi glemte at skrive, at vi har fået undersøgt Caspers ører. Bortset fra da han havde mellemørebetændelse har der ikke været noget at bemærke, trykket er normalt.
Og så et spørgsmål mere:
Når vi går i gang med ”Projekt væn Casper af med amning sen aften/tidlig nat”, hvad skal strategien så være i forhold til, hvornår han ammes tidlig morgen? Skal vi sætte et tidspunkt, f.eks. kl. 5 og så holde nogenlunde fast i det (selvfølgelig uden at være rigide) eller skal jeg f.eks. amme ham kl. 4 og så gradvist rykke tidspunktet til længere og længere ud på morgenen?
Her skal det medtages i overvejelserne, at Casper – som nævnt i vores laaaange brev :-) – får uro i maven præcis 1 og igen 2 timer efter amning og vågner klynkende. Vi tror at ”2-timers-krisen”, som den hedder her i huset, handler om, at han skal prutte, mens det er et mysterium hvad det er der sker efter 1 time (hvis ikke det var fordi vi har oplevet det igen og igen ville vi også selv mene, at det lød for usandsynligt til at kunne passe, men det er altså desværre rigtig nok).
Derfor vil vi selvfølgelig helst opnå det længst mulige stræk uden at han får mad igennem ”systemet”, men på den anden siden skal han jo bestemt heller ikke ligge og sulte.
På forhånd tak for dine altid gode råd og tanker, de er guld værd!
Venlig hilsen
Caspers far og mor