Svar: Deller
24. oktober 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Ms mor
Det er vigtigt at du forsøger at holde din datters deller rene og især hudfolderne på halsen kan samle meget skidt. Når hun spiser, vil der meget let kunne løbe mælk bag om ørene og ned i halsfurerne og også fra tøj og når hun ligger på gulvet, vil der kunne samle sig nullermænd i hendes halsfurer :)
Det er en god idé at vaske hende med mild uparfumeret flydende sæbe og en blød skumklud i halsfurerne, en sæbe med en god pH beregnet til babyer eller til intimpleje. Det er vigtigt at holde det rent og få fjernet evt. bakterier og det er så samtidig vigtigt at du efterfølgende vasker med rent vand, så der ikke sidder sæberester mellem hudfolderne.
Derefter er det meget vigtigt at det holdes tørt, for hvis hun bliver fugtig mellem sine deller, så får hun meget let svamp og det svier og gør ondt.
Du kan med fordel tørre hende med et blødt håndklæde eller en blød stofble, evt. dub-tørre hende i halsfurerne efter vask/bad.
Du kan også lægge hende på maven og blæse forsigtigt med en føntørrer, så det er helt tørt.
Man kan faktisk også nogle gange have held med at bruge en lille smule talkum mellem halsdellerne, fordi det kan være med til at tørre huden lidt ud .. MEN, det er vigtigt at man ikke bruger for meget, da det så kan samle sig i 'kager' der generer huden mere end det gavner. Og så kan det også give det problem, at når de så evt. bliver fugtigt, så samles netop 'kager' af talkum som generer. Men det kan forsøges. Man kan købe talkum beregnet til babyer - 'babypudder'.
Og så er det rigtig vigtigt at du lægger hende på maven så meget som muligt. Både når du vasker hende på halsen, men også når hun ligger på gulvet. Jo mere hun ligger på gulvet og løfter hovedet, jo mere strækkes halsen ud og jo mere luft kommer der ind mellem dellerne. Jo bedre vil du også kunne gøre det rent og få tørret hende godt :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske