Svar: Indkøring i dagpleje - 14 mdr.

12. oktober 2010

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Nikolajs mor

Hvor lyder det dog dejligt det du fortæller og nej, det er bestemt ikke for meget at have 2-3 fridage om ugen, det lyder meget fint. På den måde har Nikolaj og du stadig masser af tid sammen og han får samtidig sit behov for at være sammen med andre børn stillet og lærer stille og roligt, hvad det vil sige at være 'ude på egen hånd' :)

Jeg synes I skal bruge en dag eller to på at besøge dagplejen, så han er der på besøg sammen med dig, I kan evt. spise sammen med de andre børn, han kan lære dagplejer lidt at kende og se at du er helt tryg og rolig ved stedet og derefter skal han så afleveres som planen nu er.

Jeg synes ikke du skal trække tingene ud. Aftal med dagplejer, hvordan du afleverer ham bedst, gerne i favnen hos hende og de to så vinker farvel i vinduet eller sæt ham ved bordet, så han med det samme bliver beskæftiget med et eller andet, og så vinker I farvel og du går.

Hvis du er for lang tid om at gå, så vil han tro at der er noget galt, at du ikke er tryg ved at forlade stedet og så vil han naturligt også vægre sig mod at være der. Men hvis du kan signalere at du er fuldstændig tryg ved at aflevere ham, at det bliver super sjovt og at det er et dejligt sted, så vil han spejle sig i dette og være langt mere tryg.

Lad ham forholdsvist hurtigt både spise og sove der, så han ved at det er sådan rutinerne og dagligdagen er. Han kan ikke ...

Annonce

... klokken og lærer at fornemme netop ud fra dagens rutiner, hvornår mor kommer igen. Det betyder at han, hvis du i en længere periode kommer efter 1-2 timer, vil sidde og spejde mod døren og vente på at du skal komme ind. Hvorimod, hvis han ret hurtigt får fornemmelsen af at han skal spise, sove og først når han får frugt, så kommer mor, ja så vil han naturligt slappe mere af og lege med de andre ... Og så har I jo den heldige situation at han netop vil have dage indimellem derhjemme, hvor han kan søge dig lidt ekstra og tanke op til at undvære dig næste dag igen :)

Når han først er kørt ind og trives der, har lært dagplejer og de andre børn at kende og føler sig tryg ved stedet og tydeligt er glad for at være der, så er der ingen problemer i at du nogle dage flekser, så han nogle gange er der en hel dag og andre gange kun er der nogle få timer. Det er helt fint og vil kun være dejligt for ham, at der netop er mulighed for fleksibilitet, ligesom vi andre også kan have glæde af at kunne gå tidligt hjem en dag og arbejde længe en anden dag ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du skal være forberedt på at der godt kan komme en reaktion efter juleferien, hvor han skal starte op igen og at det netop kan være vigtigt at kunne flekse mere der og give ham lidt kortere dage, når han sandsynligvis atter får brug for at blive kørt ind og hverdagen starter .... :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder