Svar: Indkøring i dagpleje - 14 mdr.
12. oktober 2010
Alder:
14 mdr.
Kære Nikolajs mor
Hvor lyder det dog dejligt det du fortæller og nej, det er bestemt ikke for meget at have 2-3 fridage om ugen, det lyder meget fint. På den måde har Nikolaj og du stadig masser af tid sammen og han får samtidig sit behov for at være sammen med andre børn stillet og lærer stille og roligt, hvad det vil sige at være 'ude på egen hånd' :)
Jeg synes I skal bruge en dag eller to på at besøge dagplejen, så han er der på besøg sammen med dig, I kan evt. spise sammen med de andre børn, han kan lære dagplejer lidt at kende og se at du er helt tryg og rolig ved stedet og derefter skal han så afleveres som planen nu er.
Jeg synes ikke du skal trække tingene ud. Aftal med dagplejer, hvordan du afleverer ham bedst, gerne i favnen hos hende og de to så vinker farvel i vinduet eller sæt ham ved bordet, så han med det samme bliver beskæftiget med et eller andet, og så vinker I farvel og du går.
Hvis du er for lang tid om at gå, så vil han tro at der er noget galt, at du ikke er tryg ved at forlade stedet og så vil han naturligt også vægre sig mod at være der. Men hvis du kan signalere at du er fuldstændig tryg ved at aflevere ham, at det bliver super sjovt og at det er et dejligt sted, så vil han spejle sig i dette og være langt mere tryg.
Lad ham forholdsvist hurtigt både spise og sove der, så han ved at det er sådan rutinerne og dagligdagen er. Han kan ikke klokken og lærer at fornemme netop ud fra dagens rutiner, hvornår mor kommer igen. Det betyder at han, hvis du i en længere periode kommer efter 1-2 timer, vil sidde og spejde mod døren og vente på at du skal komme ind. Hvorimod, hvis han ret hurtigt får fornemmelsen af at han skal spise, sove og først når han får frugt, så kommer mor, ja så vil han naturligt slappe mere af og lege med de andre ... Og så har I jo den heldige situation at han netop vil have dage indimellem derhjemme, hvor han kan søge dig lidt ekstra og tanke op til at undvære dig næste dag igen :)
Når han først er kørt ind og trives der, har lært dagplejer og de andre børn at kende og føler sig tryg ved stedet og tydeligt er glad for at være der, så er der ingen problemer i at du nogle dage flekser, så han nogle gange er der en hel dag og andre gange kun er der nogle få timer. Det er helt fint og vil kun være dejligt for ham, at der netop er mulighed for fleksibilitet, ligesom vi andre også kan have glæde af at kunne gå tidligt hjem en dag og arbejde længe en anden dag ...
Du skal være forberedt på at der godt kan komme en reaktion efter juleferien, hvor han skal starte op igen og at det netop kan være vigtigt at kunne flekse mere der og give ham lidt kortere dage, når han sandsynligvis atter får brug for at blive kørt ind og hverdagen starter .... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske