Svar: Hård mave efter fødsel

8. oktober 2010

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Det er meget normalt at man som gravid og i tiden efter fødslen har problemer med hård mave.

Det anbefales at man tager f.eks. Magnesia tabletter eller drikker laktulose, for at holde maven lidt igang ...

Men ellers er det vigtigt at du ser lidt på kosten og det er super godt at du er opmærksom på at spise sundt. Det betyder måske også at du spiser en del fibre og fibre er rigtig godt for fordøjelsen, men det kræver at man også drikker vand nok.

Når man har født, så glemmer man ofte at få væske nok, der går så meget tid med den lille og det er svært lige at huske at få et glas vand ekstra ... Prøv at gøre det til en vane, at have et glas og en lille kande ...

Annonce

... med lidt vand eller saft stående der hvor du sidder og ammer, så husker du at få lidt. Du må meget gerne drikke 1-2 liter væske dagligt.

Du må også gerne spise havregrød om morgenen, hvis du kan lide det, spis rugbrød, fuldkornsbrød, brød med højt fiberindhold frem for de lysere brødtyper. Også surmælksprodukter vil være godt til at holde maven igang naturligt.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du skal også sørge for at dyrke motion, gå tur med barnevognen hver dag, så du kommer ud og blive rørt, det er vigtigt for at holde gang i maven naturligt.

Spis mad med sovs, så du får lidt 'smørrelse' den vej igennem :)

Håber du kan bruge dette og tal også med din læge omkring det når du skal til 8-9 ugers tjek :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder