Svar: Hård mave efter fødsel
8. oktober 2010
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Det er meget normalt at man som gravid og i tiden efter fødslen har problemer med hård mave.
Det anbefales at man tager f.eks. Magnesia tabletter eller drikker laktulose, for at holde maven lidt igang ...
Men ellers er det vigtigt at du ser lidt på kosten og det er super godt at du er opmærksom på at spise sundt. Det betyder måske også at du spiser en del fibre og fibre er rigtig godt for fordøjelsen, men det kræver at man også drikker vand nok.
Når man har født, så glemmer man ofte at få væske nok, der går så meget tid med den lille og det er svært lige at huske at få et glas vand ekstra ... Prøv at gøre det til en vane, at have et glas og en lille kande med lidt vand eller saft stående der hvor du sidder og ammer, så husker du at få lidt. Du må meget gerne drikke 1-2 liter væske dagligt.
Du må også gerne spise havregrød om morgenen, hvis du kan lide det, spis rugbrød, fuldkornsbrød, brød med højt fiberindhold frem for de lysere brødtyper. Også surmælksprodukter vil være godt til at holde maven igang naturligt.
Du skal også sørge for at dyrke motion, gå tur med barnevognen hver dag, så du kommer ud og blive rørt, det er vigtigt for at holde gang i maven naturligt.
Spis mad med sovs, så du får lidt 'smørrelse' den vej igennem :)
Håber du kan bruge dette og tal også med din læge omkring det når du skal til 8-9 ugers tjek :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske