Svar: Svær børnehavestart
5. oktober 2010
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Birgitte
At være ked af det i 2 måneder og ikke have nogen at lege med ... det lyder faktisk ikke særlig godt.
Hvad er det der sker? Hvorfor leger jeres datter ikke med de andre børn og hvorfor hjælper pædagogerne hende ikke med at finde kontakter og få skabt nogle relationer. Det er jo deres opgave? Jeg forstår det ikke helt ..
Har du eller hendes far mon mulighed for at være i børnehaven sammen med hende en dag eller to, hvor I kunne deltage i det hele og opleve, hvordan hverdagen fungerer. Jeg tænker, at I jo så kunne møde de andre børn og hjælpe hende med at tage kontakt, vise hende hvordan. I kunne også se, hvad der er af spil, dukker, legemuligheder - være ude sammen med hende, rutsje, gynge osv. hvad de andre nu gør og laver og netop ved jeres tilstedeværelse gøre hende mere tryg ved det hele - og I vil også kunne tale med hende om, hvad hun kan lave, hvem hun kan lege med osv. hvis I selv har været der og lært det hele lidt at kende.
I kan også invitere en af den andre piger med hjem en dag, så de kan prøve at lege sammen hjemme hos jer og så hun på den måde får lært en eller flere lidt bedre at kende.
Derudover tænker jeg, at I måske skulle prøve at aflevere hende før kl. 9. I mange institutioner foregår det sådan at børnene møder tidligere, nogle spiser morgenmad sammen og børnene aftaler fra morgenstunden hvem de vil lege med og går igang. Det betyder, at når jeres datter kommer k. 9, så er de fleste børn sandsynligvis gang med at lege og har allerede fundet sammen i små grupper og så står hun uden for og har svært ved at komme ind og deltage.
Hvis I afleverer hende kl. 8 og måske aftaler at hun spiser morgenmad i institutionen, hvis nogle af de andre piger også gør det (spørg pædagogerne), så vil hun sandsynligvis få lettere ved at være med i legen, netop fordi hun er der, når legeaftalen laves ....
Jeg håber at ovenstående kan hjælpe lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske