Retter de andre

6. oktober 2010

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

Retter de andre

Hej Helen.

Et kort spørgsmål.

Min søn har været meget dygtig sprogligt, fra meget tidligt. Han kommunikerer godt, også i komplicerede sætninger og om "store" ting og følelser. Dernæst snakker han utroligt meget. Han snakker med alle han møder, kendte som ukendte og meget længe. Kort sagt, han er meget glad for at kommunikere, og det er meget vigtigt for ham. Det er dejligt og hyggeligt, og han får megen positiv respons på det.

Men.... mit problem går på hvordan jeg tackler, at han ofte retter på andre jævnaldrende. De fleste jævnaldrende har ikke helt så korrekt udtale som han, og det tager han meget alvorligt. Han er insisterende og bliver ved længe, at fortælle dem, at det IKKE hedder ....... men hedder ........ istedet. De andre børn som somregel er mindre opmærksomme på sproget bliver selvfølgelig usikre på situationen. De ved ikke helt hvad han ...

Annonce

... vil, og det er yderligere et problem for ham, og det ender ofte med at han siger til dem, eller til mig, at de ikke forstår nogenting.

Jeg har aldrig givet ham indtryk af, at det er vigtigt at tale korrekt. Jeg har aldrig skældt ham ud omkring sproget eller rettet på ham, heller ikke da han ikke talte rent. For mig er det ikke særligt vigtigt. Bare vi kan forstå hinanden, så går det nok. - Derfor forstår jeg ikke helt hvordan det er opstået.

Jeg prøver at fortælle ham, stille og roligt, at man kan sige tingene på mange måder, at vi alle snakker forskelligt, og så har jeg forsøgt at bruge humor til at snakke helt skørt. Det syntes han er smadder skægt. Men det hjælper ikke på problemet. Jeg har også forsøgt, at snakke om, at de andre bliver kede af det, hvis han hele tiden fortæller dem, at de gør noget forkert.

Hvad skal jeg gøre?

Med venlig hilsen
Moren :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor