Brev:
Retter de andre
6. oktober 2010
Alder:
4 år, 6 mdr.
Retter de andre
Hej Helen.
Et kort spørgsmål.
Min søn har været meget dygtig sprogligt, fra meget tidligt. Han kommunikerer godt, også i komplicerede sætninger og om "store" ting og følelser. Dernæst snakker han utroligt meget. Han snakker med alle han møder, kendte som ukendte og meget længe. Kort sagt, han er meget glad for at kommunikere, og det er meget vigtigt for ham. Det er dejligt og hyggeligt, og han får megen positiv respons på det.
Men.... mit problem går på hvordan jeg tackler, at han ofte retter på andre jævnaldrende. De fleste jævnaldrende har ikke helt så korrekt udtale som han, og det tager han meget alvorligt. Han er insisterende og bliver ved længe, at fortælle dem, at det IKKE hedder ....... men hedder ........ istedet. De andre børn som somregel er mindre opmærksomme på sproget bliver selvfølgelig usikre på situationen. De ved ikke helt hvad han vil, og det er yderligere et problem for ham, og det ender ofte med at han siger til dem, eller til mig, at de ikke forstår nogenting.
Jeg har aldrig givet ham indtryk af, at det er vigtigt at tale korrekt. Jeg har aldrig skældt ham ud omkring sproget eller rettet på ham, heller ikke da han ikke talte rent. For mig er det ikke særligt vigtigt. Bare vi kan forstå hinanden, så går det nok. - Derfor forstår jeg ikke helt hvordan det er opstået.
Jeg prøver at fortælle ham, stille og roligt, at man kan sige tingene på mange måder, at vi alle snakker forskelligt, og så har jeg forsøgt at bruge humor til at snakke helt skørt. Det syntes han er smadder skægt. Men det hjælper ikke på problemet. Jeg har også forsøgt, at snakke om, at de andre bliver kede af det, hvis han hele tiden fortæller dem, at de gør noget forkert.
Hvad skal jeg gøre?
Med venlig hilsen
Moren :)