Svar: Tid til min datter?

1. oktober 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor til Mariam

Tak for dit brev og alle dine tanker, som jeg er sikker på at mange andre vil nikke genkendende til :)

Jeg har også lidt tanker, som jeg gerne vil give dig med på vejen - heldigvis har du jo skrevet til mig før, så jeg har lidt end idé om, hvordan du er og hvordan du har det :)

Min første tanke er, at du skal prøve at skrue dine forventninger lidt ned. Især forventninger til dig selv, forventninger om hvad du skal kunne magte og overkomme og hvad der ligger i at være "en god mor".

For jeg er slet ikke i tvivl om at du er en rigtig god mor, at du elsker din datter utrolig højt og vil hende det bedste. Og derfor er det naturligvis også svært for dig lige nu, hvor du mærker at tiden ikke altid slår til. Du får dårlig samvittighed overfor hende, overfor din mand og slår dig selv oven i hovedet med skyldfølelse - og det er du nødt til at holde op med. For du gør det godt og du kan ikke gøre det samme nu, som du kunne før du blev gravid og før du startede på studie, sådan er det bare og det betyder jo ikke, at det ikke stadig kan være godt.

For det andet, så er du også nødt til at tale med din mand om, hvordan I kan hjælpe hinanden. Du er nødt til at forklare ham, hvordan du har det, - og ja hormonerne strømmer, men det er han jo også nødt til at tage hensyn til :) Og ja, han er træt, efter en lang dag - men det er du jo også og derfor er I nødt til at hjælpe hinanden.

Det kan ikke nytte noget at du ikke siger, når du har brug for ekstra hjælp. ...

Annonce

... Det kan ikke nytte noget at du går og har det dårligt og bekymrer dig for Mariam og for den lille ny i maven - han er jo ligeså interesseret som dig i, at jeres børn skal have det godt og at den lille ny skal have de bedste betingelser og derfor bliver du nødt til at være ærlig omkring, hvordan du har det og I er nødt til at lave nogle faste aftaler.

Du beskriver dig selv som en tikkende bombe og du fortæller at du er bange for at hele situationen påvirker jeres forhold - mon ikke det allerede påvirker ..? Derfor er I nødt til at sætte jer ned sammen og få talt om tingene, finde en løsning. Det handler ikke om at han skal gøre alt, eller at du skal gøre alt, men netop om at I deles om tingene, for at hverdagen kan fungere for jer alle og til alles bedste :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Og så vil jeg også foreslå dig at du taler med din læge. Har du en god læge, så få en tid til en samtale og fortæl om, hvordan du har det, hvad tanker du går og tumler med. Nogle gange hjælper det at sætte sig foran et andet menneske en udenforstående og få lov til at læsse af alle sine sorger og bekymringer. Bare det at kunne tale med hende om det, vil hjælpe og give lidt luft og man kan sagtens bruge sin læge til netop samtaler, man behøver ikke have feber eller ondt i halsen for at gå til læge - man kan også have ondt i sit parforhold eller gå rundt med en indre uro og bekymring :)

Rigtig meget held og lykke, håber du kan bruge mine tanker videre og pas nu rigtig godt på dig selv, I skal passe på hinanden alle fire :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge