Svar: Moden mor - Vi overvejer endnu et barn
28. september 2010
Alder:
16 mdr.
Kære Vibeke
Jeg kan godt forstå at overvejelserne omkring endnu et barn er der og jeg tror et eller andet sted, at de altid vil være der. I hvert fald er det meget svært at sige "nu er det slut" uanset om man har 1, 2, 3, 4 eller flere børn.
For de er jo dejlige de børn og der er også noget berigende i at have flere børn, opleve deres store forskellighed trods samme forældre (samme gener) og hvor forskelligt man derfor også er nødt til at opdrage dem. Det der virker ved den ene, kan man ikke bruge på den anden. Ja det er berigende og det er et eller andet sted en gave at have flere børn.
MEN, når det er sagt, så er det bestemt også rigtig godt kun at have et barn og der er absolut intet forkert i, hvis I vælger at Simon skal være enebarn.
Det er utrolig vigtigt at det er forældrenes lyst, der skal gøre at man vælger at få flere børn. Man skal ikke få flere børn for børnenes skyld, man skal gøre det fordi man selv virkelig ønsker at få et barn mere. Der er ingen garanti for at søskende bliver glade for hinanden eller vil have noget med hinanden at gøre, når de bliver voksne. Der er masser af familier, hvor de voksne søskende ikke mødes og ikke har kontakt.
Jeg kan godt forstå jeres tanker omkring jeres alder, bekymringerne omkring at kunne få et handicappet barn, bekymringerne om hvorvidt det vil være godt for Simon at have en søster eller bror i livet og jeres tanker omkring hvorvidt I vil kunne klare det og have overskuddet, hvad det vil gøre ved jer og ved jeres forhold ....
Det vigtigste for et barn er at have forældre som elsker en og som er der for en. At være tilstede både fysisk og mentalt for sit barn er alfa omega. Børn har det godt når de føler sig lyttet til, forstået, når der er tid til dem og lyst til dem. Og her har enebørn jo ofte en stor fordel, de får den uforbeholdne kontakt og kærlighed fra deres forældre - dejligt!
Søskende er med til at opdrage hinanden, at have søskende gør naturligt at man får modstand, at man nogle gange skal kæmpe lidt for at blive hørt og set, at man må vente på at det bliver ens tur, at man mærker forskellen på at være 'den lille' eller 'den store' og at der følger forskellige fordele og ulemper med begge dele.
Men disse ting kan man jo også give enebørn, ved at være bevidst om det og netop sørge for at barnet får sociale kontakter og modstand af samværet med andre børn. Det er jo ikke kun inden for hjemmets fire vægge, at man lære sociale spilleregler, det kan barnet sagtens lære andre steder og det skal man naturligvis bakke op om som forældre :)
Enebørn vil naturligt ofte få mere tid af deres forældre og vil derfor ofte også blive inddraget mere i de voksnes verden. Man taler måske mere om alvorlige ting, inddrager barnet mere i 'verdens-situationen' osv. Det behøver bestemt ikke være et problem, man skal bare være opmærksom på at give barnet et modspil med andre og jævnaldrene børn.
Når man er enebarn, vil forældrene ofte også have et større økonomisk overskud. Man har mulighed for at støtte barnet på en anden måde, hjælpe barnet til specielle interesser og lade barnet følge sine interesser, møde andre børn og unge i dette fællesskab - fordi man har bedre tid og mere økonomisk formåen.
Enebørn får ofte skyld for at være særligt "gammelkloge", "egoistiske" og "enspændere". Det synes jeg ikke passer. Jeg synes faktisk enebørn derimod ofte virker meget "modne", "selvstændige" og venner mangler de ofte ikke.
Jeg tror dette netop handler om at forældre med kun et barn, naturligt har mere tid og flere ressourcer til at møde dette barn. Og børn der bliver mødt og anerkendt, vokser op med stort selvværd og børn med højt selvværd er stærke børn.
Dermed ikke sagt, at man ikke også kan være ud af en større søskendeflok og have masser af selvværd og gode anerkendende forældre - selvfølgelig kan man det :)
Men at være enebarn behøver bestemt ikke være negativt og det vigtigste for børn - alle børn, enebørn eller søskende, er som sagt at de bliver mødt, forstået og lyttet til. Derfor skal beslutningen om en eller flere børn afhænge af hvad man som forældre føler man har lyst til - det skal være fordi I vil have en til og næsten ikke kan lade være med at få en til - uanset hvad fremtiden så bringer - det skal være jeres behov og ikke Simons behov, som skal gælde her :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske