Svar: Vægt - 12 mdr.
17. september 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Karina
Det lyder bestemt ikke som om at din dreng spiser for meget mad i løbet af en dag. Han har brug for små hyppige måltider hele dagen igennem, det er vigtigt for at han har energi nok til at udvikle sig.
Du skal naturligvis sikre dig at han spiser sundt og varieret. Det er vigtigt at han får kød, fisk, grøntsager osv. hver dag og det er en rigtig god idé at give ham almindelig frisk vand at drikke. Vand er den bedste tørstslukker og han skal nyde at drikke vand :)
Mælkeindtaget er du allerede ved at skrue ned, det er meget fint at stoppe med flasken nu, derudover kan han så få lidt mælk om morgenen til sin morgengrød eller om aftenen til sin aftensmad - du bør give ham letmælk med den alder han har nu. Selvom han er godt i stand, så anbefales skummetmælk og minimælk først omkring 3 års alderen.
Jeg vil formode at hans vægt stille og roligt vil begynde at stige mindre nu. Han er begyndt at gå rundt, bruger sig selv mere og mere motorisk og han vil sandsynligvis også begynde at spise mere og mere selektivt og spise mindre portioner end han plejer - og det er helt okay, det er normalt for hans alder.
Hjælp ham til at være aktiv, bruge sig selv motorisk så meget som muligt, lad ham røre sig og nyde at bruge sin krop. Og hold så fast i de sunde madvaner, han lyder til at have!
Ro på og rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske