Amme-udfordringer

17. september 2010

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Amme-udfordringer

Kære Helen,

Så er jeg tilbage – nu med en nyfødt dreng, og dermed de tilbagevendende udfordringer der jo er...

Han er 4 uger gammel og er sund og rask, og han blev født en uge over termin.

Jeg har fra første dag haft problemer med amningen og har nok været igennem alle de udfordringer der kunne være i den forbindelse. Han har svært ved at tage ordentligt fat – sygeplejerskerne på barselsgangen kæmpede sammen med mig for at få ham til det, men han har en tendens til at sætte tungen op i ganen og underlæben vil han ikke krænge udaf.

De anbefalte mig i en periode at bruge suttebrik, og det gør jeg stadig. Forsøger ind imellem at tage den af, og egentlig får han efter lidt kamp fat, men det er tydeligt at han ikke får rigtigt fat, for det gør ondt – og jeg kan se at underlæben ikke krænger udad, så det er nok grunden? Og hvad kan jeg gøre ved det, andet end at prøve at vende læben udad mens han spiser?

Han tager også stadig forkert ved ind imellem med suttebrikken, men jeg forsøger hele tiden at vende læben – og det lykkes da næsten hver gang.

Derudover har han ikke villet ammes fra venstre bryst. Min ældste søn blev de sidste to måneder også kun ammet fra højre bryst – det har ligesom for dem begge været favoritten, og jeg kan godt tænke at venstre bryst måske ikke giver helt så meget mælk. Det har så medvirket at jeg først fik brystbetændelse i det bryst og dernæst er mælkeproduktionen gået helt i stå, jeg har ikke kunnet få det op at køre – og ammer ham dermed nu kun på ...

Annonce

... højre.

Jeg føler lidt selv, at det er op af bakke – først og fremmest fordi amning med suttebrik kan medføre nedsat mælkeproduktion på sigt og når jeg så kun ammer på højre bryst, skal alt han behøver jo komme derfra.

Hvis det er vilkårene for amningen af min søn, hvordan sikrer jeg mig så at kunne amme ham så lang tid som muligt? Skal jeg malke ud engang imellem for at sikre den fremtidige mælkeproduktion? Skal jeg forsøge mere intensivt at få ham til at sutte uden brikken? Kan man klippe lidt af brikken yderst, så han langsomt vænner sig mere til at sutte direkte på brystet?

Jeg vil utroligt gerne amme ham, og vil gøre meget – men kan også mærke at det tærer på ressourcerne, og da hver amning også tager længere tid pga suttebrikken, så sætter trætheden også sine præg..

Der har indtil nu ingen problemer været med mælken, jeg har haft rigeligt til ham og de gange hvor han er blevet vejet, har han taget 200-225 gr på i ugen.

Hvis mælkeproduktionen nedsættes med suttebrikken, hvornår vil jeg så begynde at mærke til det? Jeg tror ikke altid han sutter rigtigt, og det er jo også lidt dårlige odds mht den fremtidige produktion..

Jeg mangler lige et par gode råd for at komme videre – og jeg håber at kunne komme til at amme ham uden brikkerne på et tidspunkt, da det vil gøre alting meget lettere. Men jeg ved bare ikke hvordan jeg kommer til det – men måske kan han med tiden lære det, måske når han bliver lidt større?

Håber du kan hjælpe mig lidt videre.

Kærlig hilsen
Helle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor