Svar: Vi overvejer at gå fra hinanden - men hvad med børnene?
15. september 2010
Alder:
20 mdr.
Kære usikre mor
Jeg er ked af at høre, at I har svært ved at finde ud af at være sammen som par og nu har valgt at gå fra hinanden. Det er altid en svær situation, især når man har børn ...
Der er nok ingen tvivl om at jeres datter især reagerer som hun gør med morsyge, ekstra pylren, gråd og klynk fordi hun godt kan mærke at tingene ikke er helt som de skal være. Det er meget svært at skjule problemer i parforholdet for børn, de fornemmer stemninger meget tydeligt og reagerer præcis som du beskriver din datter. Jo mere harmonisk forældrene har det, jo mere harmoniske er børn ofte også ... jo mere uro, stress osv. I har i jeres forhold, jo mere urolige og stressede børn får man også - det følges desværre ofte ad ...
Jeg ved godt at du skriver I er gode forældre - og det tvivler jeg ikke på, jeg kan sagtens fornemme i dit brev, at I virkelig har kæmpet og at I vil jeres børn det bedste. Men stadig påvirkes børnene af jer forældres indbyrdes forhold, det kan ikke undgås :)
Du spørger hvordan børnene vil have det bedst - med fast adresse hos en forældre eller flytning mellem den ene og den anden ... Der er desværre ikke nogle faste regler for, hvad der er bedst og er man i tvivl, vil man i Statsforvaltningen få hjælp til at vurdere, hvad der er bedst for barnet/børnene. Der er her mulighed for at få børnesagkyndig rådgivning.
Selv om I har valgt at I ikke længere kan leve sammen, så er I stadig børnenes far og mor. I er de vigtigste personer for jeres børn og derfor er det vigtigt, at I kan samarbejde omkring børnene fortsat og træffe de beslutninger som er bedst for jeres børn.
Generelt vil jeg sige, at børn har det bedst, hvis forældrene geografisk bor tæt på hinanden. Jo tætter på hinanden forældrene bor, jo lettere bliver det for barnet på sigt at kunne cykle fra den ene til den anden - som barnet har behov for, og ikke efter hvad der passer forældrene. Når forældre geografisk bor tæt på hinanden, så vil barnet også kunne have en hverdag uden store skift. Barnet vil kunne deltage i børnefødselsdage, ture med børnehave osv. uden hensyntagen til om barnet er hos mor eller far. Det er utroligt synd, når børn er nødt til at sige nej til aktiviteter med deres kammerater, fordi de den dag "skal bo hos den anden forældre".
Samtidig vil I også kunne skiftes til at hente og bringe i institutionen, som det nu passer ind i dagligdagen og for børnene vil det ikke opleves som helt så stort et skift, om de så bor hos mor eller far.
Du har naturligvis ret i at hvis man kan blive enige om at børnene så vidt muligt bor hos den ene forældre og har fast base der og så kommer på weekend og ferier en gang imellem hos den anden forældre, så er det super godt. Men her vil de fleste forældre jo have det rigtig svært, for vi tænker jo også på os selv og de fleste af os vil have rigtig svært ved at afgive barnet til den anden ...
I nogle familier bor børnene 7 dage et sted og 7 dage andet sted, I andre familier bor barnet 4/5 dage et sted og 9/10 dage andet sted og i andre familier bor barnet fast hos den ene forældre og kommer så på ferie hos den anden ...
Der er ingen tvivl om at jeres dreng på fire år vil opleve skilsmissen anderledes end sin søster på 1½ år - men de vil naturligt begge reagere på det. Han vil dog kunne forklares nogle ting og vil også kunne stille spørgsmål og I skal her være opmærksom på, at børn i denne alder godt kan tro, at det er deres skyld. Eller at han, hvis han opfører sig særlig eksemplarisk, kan få jer til at flytte sammen igen. I skal i hvert fald være opmærksom på at fjerne skylden fra hans skuldre og være meget opmærksomme på hvordan han reagere.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke til jer alle fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske