Svar: Vi overvejer at gå fra hinanden - men hvad med børnene?

15. september 2010

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære usikre mor

Jeg er ked af at høre, at I har svært ved at finde ud af at være sammen som par og nu har valgt at gå fra hinanden. Det er altid en svær situation, især når man har børn ...

Der er nok ingen tvivl om at jeres datter især reagerer som hun gør med morsyge, ekstra pylren, gråd og klynk fordi hun godt kan mærke at tingene ikke er helt som de skal være. Det er meget svært at skjule problemer i parforholdet for børn, de fornemmer stemninger meget tydeligt og reagerer præcis som du beskriver din datter. Jo mere harmonisk forældrene har det, jo mere harmoniske er børn ofte også ... jo mere uro, stress osv. I har i jeres forhold, jo mere urolige og stressede børn får man også - det følges desværre ofte ad ...

Jeg ved godt at du skriver I er gode forældre - og det tvivler jeg ikke på, jeg kan sagtens fornemme i dit brev, at I virkelig har kæmpet og at I vil jeres børn det bedste. Men stadig påvirkes børnene af jer forældres indbyrdes forhold, det kan ikke undgås :)

Du spørger hvordan børnene vil have det bedst - med fast adresse hos en forældre eller flytning mellem den ene og den anden ... Der er desværre ikke nogle faste regler for, hvad der er bedst og er man i tvivl, vil man i Statsforvaltningen få hjælp til at vurdere, hvad der er bedst for barnet/børnene. Der er her mulighed for at få børnesagkyndig rådgivning.

Selv om I har valgt at I ikke længere kan leve sammen, så er I stadig børnenes far og mor. I er de vigtigste personer for jeres børn og derfor er det vigtigt, at I kan samarbejde omkring børnene fortsat og træffe de beslutninger som er bedst for jeres børn.

Generelt vil jeg sige, at børn har det bedst, hvis forældrene geografisk bor tæt på hinanden. Jo tætter på hinanden forældrene bor, jo lettere bliver det for barnet på sigt at kunne cykle fra den ene til den anden - som barnet har behov for, og ikke ...

Annonce

... efter hvad der passer forældrene. Når forældre geografisk bor tæt på hinanden, så vil barnet også kunne have en hverdag uden store skift. Barnet vil kunne deltage i børnefødselsdage, ture med børnehave osv. uden hensyntagen til om barnet er hos mor eller far. Det er utroligt synd, når børn er nødt til at sige nej til aktiviteter med deres kammerater, fordi de den dag "skal bo hos den anden forældre".

Samtidig vil I også kunne skiftes til at hente og bringe i institutionen, som det nu passer ind i dagligdagen og for børnene vil det ikke opleves som helt så stort et skift, om de så bor hos mor eller far.

Du har naturligvis ret i at hvis man kan blive enige om at børnene så vidt muligt bor hos den ene forældre og har fast base der og så kommer på weekend og ferier en gang imellem hos den anden forældre, så er det super godt. Men her vil de fleste forældre jo have det rigtig svært, for vi tænker jo også på os selv og de fleste af os vil have rigtig svært ved at afgive barnet til den anden ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I nogle familier bor børnene 7 dage et sted og 7 dage andet sted, I andre familier bor barnet 4/5 dage et sted og 9/10 dage andet sted og i andre familier bor barnet fast hos den ene forældre og kommer så på ferie hos den anden ...

Der er ingen tvivl om at jeres dreng på fire år vil opleve skilsmissen anderledes end sin søster på 1½ år - men de vil naturligt begge reagere på det. Han vil dog kunne forklares nogle ting og vil også kunne stille spørgsmål og I skal her være opmærksom på, at børn i denne alder godt kan tro, at det er deres skyld. Eller at han, hvis han opfører sig særlig eksemplarisk, kan få jer til at flytte sammen igen. I skal i hvert fald være opmærksom på at fjerne skylden fra hans skuldre og være meget opmærksomme på hvordan han reagere.

Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke til jer alle fire :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far