Svar: Juleproblematik
12. september 2010
Alder:
14 mdr.
Kære Sanne
Åh hvor er julen dog nogle gange problematisk og hvorfor er det lige at det er så vigtigt at alle mødes præcis den ene dag om året ....
Jeg synes I skal gøre det, som I har lyst til og som I synes vil være bedst for jer og lille Marie. Og det vil altså sige, at holde jeres egen jul og nyde den jul med fars familie. Det andet virker uoverskueligt.
Jeg synes også det er hyggeligt at være sammen, når det er jul, men nogle gange kan det faktisk være enormt stressende og netop som du skriver, svært at finde et sted, hvor man bare kan trække sig tilbage eller lægge barnet til at sove, fordi der er gang i den hele tiden - og I bor jo netop ikke tæt på og kan ikke overnatte der .. I er nødt til at leje jer ind på et hotel i nærheden og det er måske ikke lige sådan I kunne tænke jer at bruge juledagene, klart at I hellere vil være hjemme og være med jeres anden del af familien.
Du må naturligvis sige fra og så udtrykke ønske om at I kan mødes, være sammen som familie på et andet tidspunkt hvor tingene ikke bliver helt så stressende. Det vil måske også være mere hyggeligt for din bror børn, at kunne få besøg af jer end dag, hvor der så var ro til at I kunne spille spil, snakke og have det hyggeligt - og de også kunne lære deres kusine lidt bedre at kende. For i sidste ende er det vel det, det handler om - at man gerne vil være sammen som bror, søster, svigerinde og svoger og så alle fætre og kusiner, hygger sig, lærer hinanden at kende osv. Og det kommer man altså ikke rigtigt til juleaften - i hvert fald risikerer man let, at det bliver de lidt 'negative sider' der kommer frem og hvem er interesseret i det ...
Så gør det du føler vil være bedst og træf det valg.
Rigtig god weekend! Og god jul, når I kommer dertil :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske