Svar: Usikkerhed og tvivl

8. september 2010

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære lillepigens mor

Alle forældre er usikre og må nogle gange famle sig frem og bare prøve at gøre det bedste, man nu kan i den pågældende situation. Andre gange står man med masser af viden, vælger ud af 10 eller flere muligheder, - nu gør vi sådan - og igen bliver man usikker, for når man skal træffe et valg, så fravælger man naturligt også noget andet og er det så det rette valg man har truffet ...

Det er helt normalt at blive usikker i forskellige situationer og det skal man naturligvis kunne leve med. Når vi bliver usikre, så er det fordi vi jo ønsker vores børn det aller aller bedste. Intet betyder mere for os end hvordan vores børn har det, vi elsker dem så højt og vil dem det så godt og tænk så hvis vi selv er med til at gøre at det alligevel ikke er godt nok ...

Her tror jeg det er enormt vigtigt at huske på, at ingen jo er perfekte eller at man jo måske netop er perfekt, når man laver fejl. For den gode mor er for mig også en mor, der laver fejl. Naturligvis ikke fejl som befinder sig inden for omsorgssvigt osv. men det er helt okay nogle gange at gøre noget forkert, det er helt okay at blive klogere og lære af netop sine fejl. For børn lærer jo også noget af dette - de lærer at de også kan begå fejl og at de stadig kan være elsket og komme hjem og fortælle, når de har gjort noget forkert :)

Så ja, nogle gange vælger vi forkert på vores børn vegne, nogle gange kunne vi gøre noget andet end vi ...

Annonce

... gør - og så må vi nogle gange sige undskyld og så gøre noget andet - fordi vi har lært af den situation.

Noget andet man skal huske på er, at at ting også kan gøres på rigtig mange måder, også mange rigtige måder. Der er ikke kun en måde at gøre ting på. Og det kan godt være at du vælger at gøre ét, at de i mødregruppen gør noget andet og at dine forældre siger at du kunne gøre noget tredje - det betyder jo ikke at det du gør er forkert. Det kan bare være et udtryk for at man kan gøre ting forskelligt og at alle kan have ret ...

Derfor er du som mor nødt til at lytte til dig selv og dit barn og så gøre det, der i dit hjerte føles rigtigt, for hvis du har hjertet med i det du gør, så kan det aldrig gå helt galt :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du spørger om det er normalt at gå rundt med alle disse tanker - og ja, til en vis grad er det helt normalt. Men hvis de begynder at fylde så meget i hverdagen, at du har svært ved at være sammen med din datter, får svært ved at handle og finde ud af 'bare at være mor' fordi dine tanker forhindrer dig i dette, fordi du hele tiden bliver i tvivl, så er det for meget. Så vil det i første omgang være en god idé at du taler med din læge om hvordan du har det og der også taler med lægen om, hvorvidt du har brug for evt. at tale med en psykolog.

De er jo vigtigt at dine tanker ikke hæmmer dig i netop at være mor for dit barn ... :)

Håber du kan bruge dette videre, - stort knus til dig fra mig :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder