Svar: Uld om vinteren
5. september 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Maibrit
Jeg har skam også hørt "en gang uld, altid uld" men der er normalt ingen problemer i at skifte mellem uld og bomuld. Man kan f.eks. sagtens bruge uld om dagen og bomuld om natten eller skifte mellem uld og bumuldsundertøj (eller overtøj), alt efter vind og vejr, om barnet er inde eller ude, barnets alder osv.
En gammel huskeregel lyder at man skal bruge uldundertøj i de måneder der slutter med r: September, oktober, november, december, januar, februar - altså de måneder hvor de ofte er mest blæst, rusk og regn, de måneder som er mest kolde ...
Uld har den fordel at det kan transportere sved væk, så barnet holdes bedre tør. Man siger at uld kan absorbere op mod 40 procent af sin egen vægt. Der er ingen tvivl om at uld er godt til at holde små børn varme og selvom barnet sveder, så vil barnet fortsat blive holdt varm og tør. Uld hjælper således barnet til at holde en stabil temperatur.
Uld er derfor også godt at bruge til børn der er meget tynde, meget slanke og som måske mangler fedtlag i kroppen, da det hjælper barnet til bedre at holde varmen. Faktisk siger man at uld holder 4 gange så godt på varmen som bomuld.
Det er dog også sådan at børn er forskellige og derfor har de det også forskelligt med varme. Nogle børn har brug for at være pakket ekstra ind, de fryser tit, er måske ofte forkølede og småskranter lidt, andre børn har det i forvejen rigtig varmt og smider tøjet så snart de kan komme til det og de behøver ikke at blive pakket ekstra ind, de behøver ikke uldundertøj. Det er vigtigt at små børn ikke overophedes og derfor vil uld for nogle børn altså godt kunne blive for varmt - også selvom ulden som udgangspunkt er godt til at varmeregulere ...
Man skal også være opmærksom på at børn med børneeksem og deraf irriteret hud ofte vil have det svært med uldundertøj. Det vil irritere deres hud ekstra meget og vil gøre at huden klør mere og det er der jo ikke grund til at udsætte barnet for. Hvis man har et barn med børneeksem og som samtidig ofte har tendens til lidt snue osv. hvorfor man gerne vil give barnet den ekstra varme som uld giver, så vil det være en god idé at give barnet bomuld inderst og så bruge uld uden på tøjet i form af en trøje eller lignende.
Der er ingen faste regler omkring brug af uldundertøj, uldgamasher, uldtrøjer osv. det afhænger meget af hvad det er for et barn man har, om det er et barn der fryser og let bliver kold, om det er et barn som ofte skranter med forkølelse osv. så kan ulden i vinterhalvåret være udmærket. Men er det et barn som generelt har det meget varmt, som sjældent er forkølet osv. eller et barn med børneeksem, så bør man bruge bomuld.
- og du kan altså sagtens give din dreng bomuld på inderst og så give ham en uldtrøje eller et par uldgamasher på yderst, hvis det en dag er rigtig koldt og du vil sikre ham lidt ekstra varme.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske