Svar: Tager han på som han skal?

4. september 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Nadia

Din dreng har taget rigtig fint på og det har været en rigtig god beslutning at gå fra amning til flaske. Når jeg ser på hans kurve og hvordan han ligger, så er der ingen tvivl om at du har gjort det helt rigtige :)

Han ligger vægtmæssigt meget fint nu og hans længde passer fint til hans vægt. Fra at han været under gennemsnittet da han blev født, er han nu vægt og længdemæssigt som en gennemsnitlig dreng på snart måneder.

Det er meget fint at han spiser 6-8 flasker i døgnet, det svarer til at han har brug for mælk hver 3-4 time og det er helt normalt for hans alder.

Med den vægt han har nu, vil han have brug for mellem 1150-1200ml mælk i døgnet og du skal naturligvis give ham, hvad han har behov for, men også sørge for at han ikke overspiser. Prøv derfor nogle gange at give ham lidt mindre i flasken og erstat flasken med en sut, når han er færdig med at spise. Det kan berolige ham og gøre at han ikke overspiser.

Men ellers er det vigtigt at han får lov til at regulere sit behov og han skal naturligvis have sin mælk. Hvornår du skal starte med skemad afhænger af hvad signaler han sender.

Sundhedstyrelsen skriver:

"Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten bør ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost."

Citat "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", SST. 2005.

Et signal kan være at barnet trods ekstra mælkeindtag vågner hyppigt og virker mere søgende og sulten. Et andet signal er at barnet åbner munden bevidst, når man f.eks. tilbyder d-dråber på en ske. Barnet drejer også hovedet bevidst, holder hovedet fint selv og følger også maden I spiser med øjnene. Barnets mave fungerer fint, barnet savler som tegn på at der ...

Annonce

... sker nogle enzymændringer i spyttet.

Da din dreng allerede drikker store mængder mælk, så vil det være naturligt at begynde med lidt grød, når han virker parat og mælken ikke længere virker til at mætte ham.

Det vil være en god idé at starte med lidt grød af f.eks. ris, majs, hirse og boghvede. I begyndelsen er det meget få skefulde man giver af gangen og der skal altid følges efter med mælk. For nogle børn er det meget svært at finde ud af teknikken, for andre går det fint, de åbner munden og spiser gladeligt den ene skefuld efter den anden. Men selvom jeres dreng måske virker til at kunne spise store mængder, så skal I ikke proppe ham og lade ham styre det selv. Det er vigtigt at I kun giver ham 4-5 skefulde og så følger efter med mælk, så han ikke får ondt i maven og så hans mave og tarm ikke kan følge med :)

Det er en rigtig god idé at starte med grød til frokost og når dette fungerer, så kan man øge indtaget og tilbyde barnet skemad to gange dagligt - her vil man så normalt introducere grøntsagsmosen om aftenen, hvor udgangspunktet kan være de grøntsager I andre spiser - ofte kartoffel, gulerod, blomkål og broccoli.

Hvis man starter allerede når barnet er 4 måneder med lidt grød, så vil det ofte være omkring 5 måneders alderen at barnet er parat til to måltider skemad - grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen. Det tager altså tid at komme igang, man skal gå meget stille og roligt til værks.

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre

Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 12: Tilbydes en lille smule grød, vand af kop.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13

Eftermiddag 16-16.30: Flaske

Sover dagens 3. lur

Aften 19.30: Flaske og puttes til natten

Sen aften 23-24: Flaske

Midt nat: Evt. flaske

Som du kan se er der i denne plan 7 flasker og lidt skemad til frokost og jeres dagligdag passer sandsynligvis meget godt på dette :)

Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham - han lyder til at være en dejlig dreng i fin trivsel :)

Fortsæt endelig den gode gænge. Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre