Svar: Tager han på som han skal?
4. september 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Nadia
Din dreng har taget rigtig fint på og det har været en rigtig god beslutning at gå fra amning til flaske. Når jeg ser på hans kurve og hvordan han ligger, så er der ingen tvivl om at du har gjort det helt rigtige :)
Han ligger vægtmæssigt meget fint nu og hans længde passer fint til hans vægt. Fra at han været under gennemsnittet da han blev født, er han nu vægt og længdemæssigt som en gennemsnitlig dreng på snart måneder.
Det er meget fint at han spiser 6-8 flasker i døgnet, det svarer til at han har brug for mælk hver 3-4 time og det er helt normalt for hans alder.
Med den vægt han har nu, vil han have brug for mellem 1150-1200ml mælk i døgnet og du skal naturligvis give ham, hvad han har behov for, men også sørge for at han ikke overspiser. Prøv derfor nogle gange at give ham lidt mindre i flasken og erstat flasken med en sut, når han er færdig med at spise. Det kan berolige ham og gøre at han ikke overspiser.
Men ellers er det vigtigt at han får lov til at regulere sit behov og han skal naturligvis have sin mælk. Hvornår du skal starte med skemad afhænger af hvad signaler han sender.
Sundhedstyrelsen skriver:
"Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten bør ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost."
Citat "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", SST. 2005.
Et signal kan være at barnet trods ekstra mælkeindtag vågner hyppigt og virker mere søgende og sulten. Et andet signal er at barnet åbner munden bevidst, når man f.eks. tilbyder d-dråber på en ske. Barnet drejer også hovedet bevidst, holder hovedet fint selv og følger også maden I spiser med øjnene. Barnets mave fungerer fint, barnet savler som tegn på at der sker nogle enzymændringer i spyttet.
Da din dreng allerede drikker store mængder mælk, så vil det være naturligt at begynde med lidt grød, når han virker parat og mælken ikke længere virker til at mætte ham.
Det vil være en god idé at starte med lidt grød af f.eks. ris, majs, hirse og boghvede. I begyndelsen er det meget få skefulde man giver af gangen og der skal altid følges efter med mælk. For nogle børn er det meget svært at finde ud af teknikken, for andre går det fint, de åbner munden og spiser gladeligt den ene skefuld efter den anden. Men selvom jeres dreng måske virker til at kunne spise store mængder, så skal I ikke proppe ham og lade ham styre det selv. Det er vigtigt at I kun giver ham 4-5 skefulde og så følger efter med mælk, så han ikke får ondt i maven og så hans mave og tarm ikke kan følge med :)
Det er en rigtig god idé at starte med grød til frokost og når dette fungerer, så kan man øge indtaget og tilbyde barnet skemad to gange dagligt - her vil man så normalt introducere grøntsagsmosen om aftenen, hvor udgangspunktet kan være de grøntsager I andre spiser - ofte kartoffel, gulerod, blomkål og broccoli.
Hvis man starter allerede når barnet er 4 måneder med lidt grød, så vil det ofte være omkring 5 måneders alderen at barnet er parat til to måltider skemad - grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen. Det tager altså tid at komme igang, man skal gå meget stille og roligt til værks.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Tilbydes en lille smule grød, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Sover dagens 3. lur
Aften 19.30: Flaske og puttes til natten
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat: Evt. flaske
Som du kan se er der i denne plan 7 flasker og lidt skemad til frokost og jeres dagligdag passer sandsynligvis meget godt på dette :)
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham - han lyder til at være en dejlig dreng i fin trivsel :)
Fortsæt endelig den gode gænge. Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske