Brev:
Ammeforløb
5. september 2010
Alder:
1 mdr.
Ammeforløb
Kære Helen,
Nu er vores familie blevet beriget med en lillebror, Gilbert, som kom til verden for 3 uger siden. Min mand og jeg havde besluttet at give amningen en skalle (også med dit svar fra ultimo marts in mente) selvom vi kendte odds'ene eftersom jeg er bryst-reduceret og ikke fik det til at lykkes med storesøster. Hold fast, det bliver en lang og detaljeret beretning...
Gilbert viste sig hurtigt at være en mester-sutter, så han fik arbejdet produktionen op og de første 10 dage klarede vi os med lidt supplement på kop (som dog blev mere og mere). Efter de 10 dage var min mand stadigt mere frustreret over kop-metoden, for han syntes det var svært at vide hvornår Gilbert havde fået nok, der kom meget luft med og det var i det hele taget en følelse af at ”hælde” maden i ham som ikke var rar. Vi fik et ekstra besøg af sundhedsplejersken og da det viste sig at han havde tabt sig lidt (efter ellers at være begyndt at tage på) blev vi enige om at det var tid at introducere flasken.
Det gik overraskende godt – han bliver lagt til ved bryst først (somme tider begge) og når han enten er faldet i søvn og vågner når han bliver ”vippet af”, eller hvis han bliver frusteret efter noget tid får han tilbudt flaske efter en kort pause, fx pusle. Han får ca 5 flasker i døgnet men bliver lagt til langt oftere – også som trøst og fx om natten har han indtil nu ligget ”hud mod hud” og med adgang til brystet det meste af tiden. Flaskerne udgør dog en større og større andel af hans indtag – fra ca 150-ml til nu 450 ml/døgn på de knap 14 dage som er gået med flasken.
Der er stadig mælk i brysterne – men oftere og oftere falder han i søvn ved brystet før han overhovedet har ”spist op” – der skal arbejdes hårdt for at få relativt lidt ud. Han afviser ikke brystet (med mindre han er virkelig sulten fx efter en lang lur), men får som sagt ikke så meget ud af det længere – og produktionen falder vel også i takt med han ligger kortere tid.
I fredags tilstødte så den yderligere komplikation at et rutine-check viste at han har umoden hofte og han fik skinner på (Dennis Brown skinnen). Det gjorde det svært at finde en god ammestilling og hele fredag fra middag til aften fik jeg ikke lagt ham til – han fik flaske af far i stedet. Sidst på aftenen blev jeg nødt til at malke ud fordi mine bryster var spændte og ømme – og så lykkedes det at få ham lagt til lige efter, men der var ikke noget mælk at komme efter... og selvom jeg sad med ham i løbet af natten også, var det småt med produktionen – hele lørdag virkede også ret ”tørlagt” men om aftenen og nat/morgen fik han lidt ud af sine anstrengelser.
Dilemmaet er nu, hvor længe skal vi blive ved med at opretholde amningen... Han får stadigt mindre og mindre indtag (men jo dog noget, da hans vægt stiger og hans døgnbehov må være ca 600 ml – han vejer 3800 (3400 ved fødslen) og får de ca 450 per flaske). Jeg bruger relativt meget tid og energi især eftermiddag og nat på at have ham ved brystet – udover søvnmangel er det også hårdt fordi eftermiddagstimerne er der, hvor storesøster kunne bruge min opmærksomhed.
Indtil nu har min mand givet flaske, men han starter på arbejde i morgen - så det kan også være Gilbert afviser brystet nu når jeg begynder at give flaske også – de to gange jeg har prøvet har han været forvirret over det (lugten, tror jeg) og ikke spist så meget på flasken som han plejer. Omvendt er det utroligt praktisk at kunne lægge ham til, især nu hvor vi skal en del på hospital de næste 6 uger til check med skinnen.
Og endelig er der det følelsesmæssige – jeg har nydt helt utroligt meget at amme og bliver meget ked af det ved tanken om at skulle stoppe. Dels fordi det har ”kostet” så meget energi (i begyndelsen ammede han næsten uafbrudt også om natten) at få det til at lykkes og han nyder det jo og finder ro og trøst ved brystet – dels fordi det bare føles så rigtigt at give sit barn bryst (og så forkert at stoppe efter kun 3 uger).
Endelig er der alle de sundhedsmæssige faktorer... selvom storesøster jo er blevet et pragteksemplar på MME;-)
Det er en svær beslutning af skulle tage og jeg forventer ikke at du tager den for os;-) Men vil meget gerne høre dine tanker om det hele – hvordan vurderer vi hvornår nok er nok? Hvordan får jeg evt stoppet produktionen? Og er det realistisk at fx opretholde en amning eller to i døgnet – enten hygge eller reelt indtag?
Hilsen