Svar: Gylper stadig - 9 mdr.
1. september 2010
Alder:
9 mdr.
Kære A
Det er meget almindeligt at små børn gylper, det sker ofte i forbindelse med eller i forlængelse af et måltid, hvor der sammen med en bøvs kommer lidt mælk med op. Børn kan også gylpe hvis de tumles meget med efter de har spist.
Børn der får flaske gylper ofte lidt mere end børn der bliver ammet. Det skyldes, at det ofte er lidt lettere at spise af en flaske, maden flyder lettere til barnet og derfor får barnet et lille skvulp mere end det måske reelt har behov for og det kommer så retur i form af gylp.
Børn kan også i forbindelse med forskellige sygdomme have refluks - refluks betyder egentlig bare tilbageløb af mælk/mad. Når man skal vurdere, hvorvidt man skal gøre noget ved barnets gylpen eller ej, så er man nødt til at se på barnets trivsel. Hvis barnet trives, tager på, og således udvikler sig og vokser som det skal, så gør man normalt ikke noget ved det.
Hvorimod, hvis barnet begynder at gylpe så meget at det påvirker barnets trivsel, altså at barnet ikke tager tilstrækkeligt på, så vil man undersøge barnet nærmere og finde ud af årsag og starte evt. behandling. Dette foregår normalt altid i tæt samarbejde med en børneafdeling.
Når barnet spiser, kommer maden via spiserøret ned til mavesækken. I overgangen mellem spiserør og mavesæk sidder en ringformet lukkemuskel, som åbner, når maden/mælken skal passere fra spiserøret til mavesækken, men ellers er lukket for at sikre, at der ikke løber syre tilbage fra mavesækken til spiserøret. Hos nogle børn er lukkemusklen så slap, at der hele tiden sker tilbageløb af mavesyre fra maven og op i spiserøret - det man kalder refluks. Syren gør ondt, det brænder, smerter bag brystbenet og giver sure opstød - man kan smage syren i munden.
Det er vigtigt at behandle dette fordi den syre som irriterer slimhinden kan, hvis det fortsætter i længere tid, være så hård ved slimhinden at der kommer små sår og spiserøret bliver meget påvirket. Man behandler det med syreneutraliserende medicin og hvis dette ikke hjælper og man tydeligt fornemmer at barnet ikke trives, ikke tager nok på, så vælger man at operere.
Du fortæller om en pige, der umiddelbart trives, trods lidt gylp og sure opstød en gang imellem. Du fortæller også at den gylp der kommer op, ofte er vandig og gennemsigtig - enten fordi det er vand hun har drukket, eller også fordi hun rent faktisk har optaget al næring fra mælken hun har fået. Der er altså umiddelbart ingen problemer i at din datter gylper lidt - det største problem er det ekstra vasketøj ... :)
De fleste børn vil gylpe mindre og mindre i takt med at de får fastere føde, som ligger tungere i maven og derfor ikke så let kommer retur. Omkring 1 års alderen vil børn normalt ikke gylpe mere.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med din datter :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske