Svar: Vuggestueproblemer

31. august 2010

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Der er flere ting som ikke fungerer hos jer og det lyder ikke som om at det er et spørgsmål om søvn ... Faktisk kan det jo være, at jeres dreng ikke ville sove dagen væk, hvis der var tid og opmærksomhed nok til ham - men fordi det hele er så presset som det er, så kan han ligeså godt sove ... Ja, det er jo også en måde at se det på :)

I fortæller at det ikke har fungeret optimalt på noget tidspunkt og I flere gange har kontakte lederen uden at der er sket ændringer. Jeres dreng har gået der længe efterhånden og det lyder ikke som om at han eller I trives særlig godt.

Jeg synes faktisk I skal overveje om ikke han kan blive tilbudt en anden plads. I bor i en stor kommune, hvor der er mange institutioner, måske er der også en 2 års børnehave, som han kan starte i om 4 måneder ....? Måske er det for lang tid at vente og han er bedre tjent med at skifte hurtigst muligt. Jeg synes faktisk det lyder som om at I alle vil have det bedre med at flytte ham og at det er det som skal vægtes mere end at diskutere søvnbehov.

Mange institutioner har den holdning at børn ...

Annonce

... sover, når de er trætte og har behov for det og det er jo i princippet rigtigt. Man skal som udgangspunkt ikke vække børn, for de sover fordi de har behov. MEN; når det er sagt, så skal man naturligvis også se på barnet alder, gennemsnitligt søvnbehov osv. og man må i jeres tilfælde sig, at nej, en dreng på 20 måneder bør normalt ikke have brug for at sove 4 timers middagslur. Så hvorfor sover han så meget - ja det kan der jo være flere årsager til. En forklaring kunne måske være at han ikke trives og derfor "sover tiden væk" for så går dagen hurtigere. Han tænker naturligvis ikke sådan bevidst, men hvis han nu virkelig hyggede sig og havde det super sjovt og dejligt, ja så ville han måske ikke sove så meget, men ville i stedet hellere være på legepladsen, være sammen med de andre børn ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Så jeg synes faktisk I skal prøve at finde en anden plads til ham og så se om ikke tingene netop af den grund ender med at løse sig af sig selv. Han har snart gået der et år og tingene bliver ikke bedre, jeg synes han skal noget andet :)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge