Svar: Vuggestueproblemer
31. august 2010
Alder:
20 mdr.
Hej med dig
Der er flere ting som ikke fungerer hos jer og det lyder ikke som om at det er et spørgsmål om søvn ... Faktisk kan det jo være, at jeres dreng ikke ville sove dagen væk, hvis der var tid og opmærksomhed nok til ham - men fordi det hele er så presset som det er, så kan han ligeså godt sove ... Ja, det er jo også en måde at se det på :)
I fortæller at det ikke har fungeret optimalt på noget tidspunkt og I flere gange har kontakte lederen uden at der er sket ændringer. Jeres dreng har gået der længe efterhånden og det lyder ikke som om at han eller I trives særlig godt.
Jeg synes faktisk I skal overveje om ikke han kan blive tilbudt en anden plads. I bor i en stor kommune, hvor der er mange institutioner, måske er der også en 2 års børnehave, som han kan starte i om 4 måneder ....? Måske er det for lang tid at vente og han er bedre tjent med at skifte hurtigst muligt. Jeg synes faktisk det lyder som om at I alle vil have det bedre med at flytte ham og at det er det som skal vægtes mere end at diskutere søvnbehov.
Mange institutioner har den holdning at børn sover, når de er trætte og har behov for det og det er jo i princippet rigtigt. Man skal som udgangspunkt ikke vække børn, for de sover fordi de har behov. MEN; når det er sagt, så skal man naturligvis også se på barnet alder, gennemsnitligt søvnbehov osv. og man må i jeres tilfælde sig, at nej, en dreng på 20 måneder bør normalt ikke have brug for at sove 4 timers middagslur. Så hvorfor sover han så meget - ja det kan der jo være flere årsager til. En forklaring kunne måske være at han ikke trives og derfor "sover tiden væk" for så går dagen hurtigere. Han tænker naturligvis ikke sådan bevidst, men hvis han nu virkelig hyggede sig og havde det super sjovt og dejligt, ja så ville han måske ikke sove så meget, men ville i stedet hellere være på legepladsen, være sammen med de andre børn ...
Så jeg synes faktisk I skal prøve at finde en anden plads til ham og så se om ikke tingene netop af den grund ender med at løse sig af sig selv. Han har snart gået der et år og tingene bliver ikke bedre, jeg synes han skal noget andet :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske