Svar: Er det virkelig sådan det er?
29. august 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Camilla
Først et stort stort knus fra mig til dig - hold ud, hang in there!
Det er da hårdt, det er saftsuseme hårdt. Mange siger at det er dobbelt så hårdt at få to børn ... men nej, tro mig, på mange punkter kan det være 10 gange så hårdt at have to børn. Det er noget helt helt andet at være mor til to end det er at være mor til et barn, sådan er det og det kræver sin kvinde!
I skal nok finde ud af det, Alexander er stadig bare et lille myr og han har det svært, fordi han har problemer med ryg, led, smerter osv. Han trives dog i øvrigt og selvom du har frygtelig dårlig samvittighed over ikke at kunne pludre, smile, lege osv. med ham på samme måde som du gjorde med Isabella da hun var samme alder, ja så lider han ganske givet ikke nød. Han er okay, ro på!
Isabella, ja hun er også bare en lille pige, som skal finde ud af det hele, finde sin nye rolle og også finde ud af at være en pige på 3 år - med alt hvad det indebærer. Det er en følsom alder, hun reagerer meget voldsomt, når verden går hende imod og hun har rigtig meget behov for respekt og anerkendelse. Hun har brug for at føle sig set og elsket højt. Og samtidig så spørger hun om alt, hun taler hele tiden, der er ikke to minutters ro - hun snakker og snakker og snakker og snakker og ja - nogle gange kan man godt være ved at få spat!
Og ja - også det er okay!
Selvom man nogle gange kan være ved at få spat af sine børn, så elsker man dem jo stadig højere end noget andet og ville ikke være uden dem :)
Det er rigtig godt at du bruger bedsteforældrene så meget du kan - men hvordan bruger du dem? Er I alle samlet, når I er sammen eller ... Jeg vil foreslå dig, at du tillader dig selv at få lidt fri. Alexander får flaske og kan godt få denne af bedstemor imens du tager dig af dig selv i et par timer. Og ja, han er stadig ikke ret gammel og ja det er rigtig svært at tage fra ham og ja, det er ikke hans behov. Men det er dit og det er også vigtigt at du lytter til dig selv og hvad du har brug for.
Det lyder nemlig som om at du har brug for at komme lidt væk - ikke meget, bare lige kunne bruge lidt tid på dig selv og så lade far eller bedstemor tage sig af børnene i nogle timer. Det er faktisk meget godt en gang imellem, at komme væk fordi du så også kommer til at savne dine børn og det kan være meget godt netop at mærke den følelse "at savne dem", når de fleste dage går med "aarrggg, jeg trænger til at være uden børn" :)
Og så er du også nødt til at lytte til dig selv og mærke efter i dit indre, hvordan du reelt har det. Er du der hvor det vil være rigtig godt at tale med din læge eller en psykolog. Få talt igennem, hvad det er du går og tænker på, er fyldt op med og finde styrke til at komme igennem det. For du skal jo igennem det - men det betyder ikke at det bliver lettere at være mor til ro, det kan jeg ikke love dig. Men, det bliver nogle andre udfordringer med tiden og det kan godt være lettere end det du står i lige nu ....
Og med hensyn til grøn afføring, så er det normalt hos børn. Netop i 8 ugersalderen vil 1/3 af alle børn få mere grønne afføringer ...
Så endnu engang knus til dig fra mig og pas nu godt på dig selv.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske