Brev:
Ikke interesseret i potten
29. august 2010
Alder:
3 år
Ikke interesseret i potten
Hej Helen.
Mine børn er netop blevet 3 år, og det går generelt rigtig godt med dem.
Det går dog ikke særlig godt med potten/toilettet. Vi har haft ferie næsten fire uger, hvor vi har trænet med potten (de gider ikke toilettet, på trods af et børnetoiletbræt og skammel), og det gik faktisk godt i starten, den første uges tid. De synes, at det var spændende og grinede henrykt, når der kom noget ned i potten. De har begge både lavet småt og stort på potten, stort dog kun 2-3 gange hver. Men efter en uges tid mistede de igen interessen, og nu kan jeg ikke rigtig motivere dem til det.
Jeg har prøvet med faste pottetider, men uden den store succes. Om morgenen nægter de at gå på potte, og hvis jeg endelig får dem til det, så har de allerede tisset i bleen, og det er for sent. Om eftermiddagen, når vi kommer hjem fra børnehave, nægter de ligeledes. Hvis jeg lokker dem med en bog eller fjernsyn, hvis de laver noget i potten, kommer der en lillebitte tår svarende til en femkrone, men ingen store tåre.
De har i den første uge med potten selv nogle gange sagt, at de skulle tisse, og så er der enten kommet noget eller ikke kommet noget, men disse dage er forbi. Nu siger de aldrig, at de skal tisse. De føler tilsyneladende stor tryghed og nemhed ved bleen og føler, at de skal gøre et stykke arbejde for at tisse/lave stort på potten.
Engang imellem kan jeg lokke dem til at sidde på potten, hvis vi læser en bog samtidig, men det betyder ikke nødvendigvis, at der kommer noget i potten. Hvis der kommer noget, er det bittesmå tissetåre.
Oftest siger de bare "nej, jeg vil ikke", når jeg foreslår potten eller siger, at det er tid til at gå på potte. Jeg har også prøvet at være lidt mere håndfast ved at sige til dem, at man skal på potten, inden man går ud af døren, og at mor og far også går på toilet, inden vi går, men de nægter.
Jeg har prøvet at tage bleen af dem og blot lade dem gå rundt i underbukser, og det har hver gang resulteret i, at de tisser/laver stort i underbukserne (og dermed gulvtæppet, sofaen etc.). Det er ikke særlig lækkert indendørs og også synd for dem, synes jeg. Så de har tilsyneladende ikke kontrol med det endnu.
Skal jeg blot vente - er de ikke klar til det endnu? Hvordan får jeg motiveret dem til at gå på potten? Jeg bryder mig ikke om at "belønne" med slik eller andet mad - for det første spiser de aldrig slik herhjemme, for det andet kommer det til at være slikket, der er målet, og ikke succes'en på potten. Hvad kan man ellers gøre? Skal jeg vente, til de har bedre fysiologisk kontrol?
På forhånd tak :-)
Tvillingemor