Svar: Håndsprit - 23 mdr.
27. august 2010
Alder:
23 mdr.
Kære Mor
Jeg synes det kan være ganske udmærket at bruge håndsprit til sine børn, når man ikke lige har adgang til håndvask. Og du kan godt købe håndsprit eller håndgel, der er svanemærket og dermed skånsomme for både hud og miljø.
Håndsprit bruges dog kun, når hænderne ikke er synligt forurende. Hvis man har synligt beskidte hænder, så bør man altid vaske hænderne i vand og sæbe.
Effekten af både håndsprit og håndvask afhænger af hvor meget tid man bruger på det og hvordan man bærer sig ad. Små børn har faktisk ofte brug for hjælp til at få vasket deres hænder ordenligt, ellers vil der naturligt være steder på hænderne, som de ikke får gjort rent.
Håndsprit har den fordel at det virker bedre end håndvask, det reducerer antallet af bakterier bedre. Samtidig er det hurtigere end at vaske hænderne korrekt og så er håndsprit ofte også mere skånsomt for hænderne fordi håndsprit ofte indeholder glycerol der virker som hudplejemiddel, hvor sæbe affedter huden. Og så er det jo praktisk fordi man kan spritte hænder uanset hvor man er og det pludselig er nødvendigt.
Så når I er på tur eller opholder jer steder, hvor I ikke lige har mulighed for at komme i nærheden af en håndvask, så synes jeg det er ganske fornuftigt at bruge lidt håndsprit en gang imellem - især nu hvor vi går forkølelsestiderne i møde.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske