Svar: Bekymret

27. august 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Pernille

Vi bliver altid bekymrede, når vi mærker at vores børn ikke trives optimalt. Intet betyder mere end at børnene trives, når barnet har det godt, så har mor det også godt!

Du fortæller at du er sygemeldt og hos jer handler det ikke om hvad der er bedst for jeres lille dreng, men hvad der er bedst for jeres familie. Det er helt relevant, at du siger, at du har brug for lidt tid til dig selv og med den alder han har, vil det være helt okay, at han kommer i vuggestue dagligt. Du har mulighed for at flekse, give ham korte dage, holde ham hjemme, når han er syg og det er fint - men det er også helt fint, at han kommer af sted hver dag og vender sig til en hverdag sammen med andre børn og voksne, så du også få lidt tid til dig selv. Det er okay! :)

Det er meget fint at få ham tjekket hos ørelægen. Netop ved start i institution bliver børn jo naturligt syge, de udsættes for en masse bakterier og virus, som de har været forskånet for før - og ja, det er super hårdt, men de skal jo igennem det et eller andet sted, det er også med til at opbygge deres immunforsvar på sigt og så har du den store fordel, at du er der og netop kan flekse i forhold til din drengs behov.

Han lyder halvsløj og han lyder til at være træt og påvirket af vuggestuestart, nye børn, voksne, nye rutiner, regler, nye dufte, ...

Annonce

... lyde, nye måder at gøre ting på :) Og det er klart at det er hårdt for ham. Tænk på hvor stressende det er at starte nyt arbejde, hvor meget vi som voksne skal sætte os ind i og vi kan endda spørge os for og har selv bedt om at blive ansat der, har selv søgt jobbet ... For ham er det samme stress, ja måske værre, for han kan ikke spørge for sig, han kan ikke forklares hvad der sker og hvorfor og han forstår ikke hvor du er, når han ikke kan se dig.

Han skal reagerer - du skal se det som et sundhedstegn, at han reagerer. Hvis han startede i vuggestue og du overhovedet ikke kunne mærke det på ham, så ville jeg være bekymret. Reaktionen skal komme - og enten kommer den med det samme eller også kommer den efter nogle uger :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Men at det er voldsomt for ham med indtryk betyder ikke at det ikke på sigt er rigtig godt for ham og at han vil finde stor stor glæde i at være sammen med andre børn og voksne. Og netop fordi du kan flekse så meget som du kan, så synes jeg det lyder fint at lade ham være i vuggestuen.

Og ja - det kunne være rigtig hyggeligt med et "familierum" her i huset til alle jer søde familier og jeres dejlige børn - men jeg tror måske min mand og mine piger ville betakke sig lidt ... trods alt :) :) Men hyggeligt .. Bestemt! :)

Ha en rigtig dejlig weekend og fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder