Svar: Bekymret
27. august 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Pernille
Vi bliver altid bekymrede, når vi mærker at vores børn ikke trives optimalt. Intet betyder mere end at børnene trives, når barnet har det godt, så har mor det også godt!
Du fortæller at du er sygemeldt og hos jer handler det ikke om hvad der er bedst for jeres lille dreng, men hvad der er bedst for jeres familie. Det er helt relevant, at du siger, at du har brug for lidt tid til dig selv og med den alder han har, vil det være helt okay, at han kommer i vuggestue dagligt. Du har mulighed for at flekse, give ham korte dage, holde ham hjemme, når han er syg og det er fint - men det er også helt fint, at han kommer af sted hver dag og vender sig til en hverdag sammen med andre børn og voksne, så du også få lidt tid til dig selv. Det er okay! :)
Det er meget fint at få ham tjekket hos ørelægen. Netop ved start i institution bliver børn jo naturligt syge, de udsættes for en masse bakterier og virus, som de har været forskånet for før - og ja, det er super hårdt, men de skal jo igennem det et eller andet sted, det er også med til at opbygge deres immunforsvar på sigt og så har du den store fordel, at du er der og netop kan flekse i forhold til din drengs behov.
Han lyder halvsløj og han lyder til at være træt og påvirket af vuggestuestart, nye børn, voksne, nye rutiner, regler, nye dufte, lyde, nye måder at gøre ting på :) Og det er klart at det er hårdt for ham. Tænk på hvor stressende det er at starte nyt arbejde, hvor meget vi som voksne skal sætte os ind i og vi kan endda spørge os for og har selv bedt om at blive ansat der, har selv søgt jobbet ... For ham er det samme stress, ja måske værre, for han kan ikke spørge for sig, han kan ikke forklares hvad der sker og hvorfor og han forstår ikke hvor du er, når han ikke kan se dig.
Han skal reagerer - du skal se det som et sundhedstegn, at han reagerer. Hvis han startede i vuggestue og du overhovedet ikke kunne mærke det på ham, så ville jeg være bekymret. Reaktionen skal komme - og enten kommer den med det samme eller også kommer den efter nogle uger :)
Men at det er voldsomt for ham med indtryk betyder ikke at det ikke på sigt er rigtig godt for ham og at han vil finde stor stor glæde i at være sammen med andre børn og voksne. Og netop fordi du kan flekse så meget som du kan, så synes jeg det lyder fint at lade ham være i vuggestuen.
Og ja - det kunne være rigtig hyggeligt med et "familierum" her i huset til alle jer søde familier og jeres dejlige børn - men jeg tror måske min mand og mine piger ville betakke sig lidt ... trods alt :) :) Men hyggeligt .. Bestemt! :)
Ha en rigtig dejlig weekend og fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske