Svar: Pjevs
17. august 2010
Alder:
9 mdr.
Kære trætte mor
Der er nok ikke nogen tvivl om at det manglende overskud og måske ekstra travlhed hos mor/forældre i øjeblikket også spiller ind ... men der er dog også andre årsager :)
Din datter er jo i separationsfasen og altså igang med at adskille sig fra dig. Det betyder at hun lige nu er i en periode, hvor hun på den ene side vil være ekstra klyngende, skal være på din arm, helst kunne se dig hele tiden osv. og samtidig med dette også vil øve sig i at være sig selv. Det betyder at hun pjevser, søger dig og så tager du hende op, men når hun så er oppe, så vil hun ned igen og sådan kan det blive ved. Det er enormt frustrerede, fordi intet af det man gør, virker - man gir og gir hele tiden og alligevel føles det bare ikke som værende nok :)
Kosten spiller ind. Hun har stadig brug for mange små hyppige måltider dagen igennem og netop fordi hun lige nu er igang med at øve sin selvstændighed og sandsynligvis også vil spise selv, så får hun sikkert ikke helt mad nok. Det kræver stor koncentration at spise selv og hun bliver hurtigt træt og stopper derfor med at spise, lukker munden, skubber tallerkenen væk osv. før hun egentlig er mæt nok, men fordi hun er træt og mangler koncentrationen.
Det er derfor ekstra vigtigt at du er opmærksom på hvad du giver hende at spise, at det stadig skal være ekstra energiberiget, at hun skal have mad med gode fibre, mad som mætter. Ikke for meget sukker, som virker kortvarigt godt på humøret, men som ikke dur som brændstof - får hun for søde fødevarer så er der ro et kort øjeblik, men når det så klinger af, så bliver hun endnu mere pjevset bag efter.
Bag nogle boller til hende, køb noget godt fiberholdigt brød, give hende frugt, lidt tykmælk med rugbrødsdrys eller lignende som mellemmåltider og sørg for så for at hun også stadig får lidt grød og mos til at fylde lidt op. Hun skal have grøntsager kød og fisk både til frokost og til aften.
Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt. Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager. Derfor er det vigtigt at hun får dette 2 gange dagligt og at du husker de sunde mellemåltider med groft brød, lidt frugt og surmælksprodukter :)
Du skriver at du har forsøgt at give en ekstra lur uden held, har prøvet at putte hende tidligere uden held. Hvad så med at I prøver at trække hende lidt i løbet af dagen, så hun ikke sover for tidligt? Lige nu lyder det som om at hun står op fra sin middagslur kl. 14.30-15 og måske ville det hjælpe, hvis I puttede hende lidt senere, så hun ikke stod op fra sin lur før kl. 15.30-16 - på den måde ville eftermiddagen ikke blive så lang og hun ville måske have mere overskud sidst på dagen ...
Bare en ekstra tanke med på vejen ...
Og så skal du naturligvis sikre dig at hun ikke pjevser fordi hun har ondt - ørerne, tænderne, måske har hun blærebetændelse? Smerter kan sidde mange steder og hun kan jo ikke selv fortælle, hvor det gør ondt :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - hang in there :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske